FŐVÁROSI SZABÓ ERVIN KÖNYVTÁR

Kérdése van?
Keressen minket!

| English | GYIK | Fórum

  • Keresés
  • Távhasználat
  • Keresés a katalógusban
  • Szolgáltatás keresés
  • Könyvtárkereső
  • Hirlevél
  • Bejelentkezés
  • FSZEK.hu kezdő oldal
  • Martha Graham (1894-1991)

    2011-04-29 16:27:52

    A modern amerikai tánc kialakításának - Ted Shawn és Ruth St. Denis mellett – a harmadik nagy egyénisége Martha Graham volt.
    Táncos tanulmányait a Denishawn-ban kezdte 1916-ban. Tíz év múlva már – szakítva Denishawn keleti stílusú, stilizált táncaival – megalkotta első szólóprogramját. 1927-ben megalakította a School of Contemporary Dance-ot, amely a modern tánc nemzetközi pedagógiai központjává vált. Ugyanekkor hozta létre társulatát, a Martha Graham Dance Company-t, amellyel évtizedeken át járta a világot, nagy sikereket aratva Európában, Izraelben és a Közel-Keleten. Több mint tíz éven át Graham társulata csakis nőkből állt, de produkcióihoz később férfi táncosokra is szüksége lett.
    Graham - akit a modern táncszínház megalakítójának tartanak - több mint 150 művet alkotott. Állandó munkatársai voltak Louis Horst zenei tanácsadó és Isamu Noguchi színpadkép tervező, ez utóbbi hatására háttérkulisszák és függönyök helyett szobrokat, ill. térbeli díszletelemeket használt táncműveiben.
    Élénken foglalkoztatta Amerika története, amelyről több műve is szól. Ugyanakkor a görög mitológia - főleg női - alakjainak sorsáról is készített táncokat. Alkotásaiban erőteljes mozdulatokkal fejezett ki emberi érzéseket.
    Néhány koreográfiája: „El Penitente” (1940), „Letter to the World” (1940), „Herodiade” (1944), „Appalachian Spring” (1944), „Diversion of Angels” (1948), „Clytemnestra” (1958). Sok művében maga is szerepelt, szuggesztív táncos és egyben kiváló koreográfus volt.

    A mai táncosképzésben nagyon fontos szerepe van az ún. Graham-technikának, amelynek lényege a gravitáció tudatosítása, a légzés új felfogása, bevonása a törzs, illetve a test mozgásába, a feszültség-elernyedés megtapasztalása, és a mozdulatoknak a törzs centrumából mint testközpontból való indítása.
    De mindezeken túl, mint Graham mondta:
    "A nagy táncosok nem a technikájuk, hanem a szenvedélyük miatt válnak naggyá."

    Válogatás a Dienes Tánctörténeti Gyűjtemény anyagából