FŐVÁROSI SZABÓ ERVIN KÖNYVTÁR

Kérdése van?
Keressen minket!

| English | GYIK | Fórum

  • Keresés
  • Távhasználat
  • Keresés a katalógusban
  • Szolgáltatás keresés
  • Könyvtárkereső
  • Hirlevél
  • Bejelentkezés
  • FSZEK.hu kezdő oldal
  • Harald Kreutzberg (1902-1968)

    2011-04-29 16:32:04

    Német koreográfus és táncos, akinek tánctörténeti jelentőségűek voltak szólóestjei, melyekben a tánc és a pantomim elemei keveredtek egymással.
    A drezdai balettiskolában kezdte tanulmányait, aztán Mary Wigmannál és Lábán Rudolfnál modern táncot tanult. Huszonévesen kopaszra borotváltatta fejét, amely jellegzetes karaktert adott figuráinak.
    Nemzetközi hírnevéhez nagyban hozzájárult, hogy Max Reinhardt rendezéseiben is szerepelt.
    1955-ben modern tánciskolát alapított Bernben.
    Szólódarabjaiban – amelyek általában rövidek, 5-6 percesek voltak – drámai és a humoros elemek egyaránt előfordultak.
    „Nem is táncos tulajdonképpen, hanem mimikus, színész, költő és pszichiáter egy személyben. Emberi sorsokat és jellemeket rajzol meg egy-egy mozdulatban, amellyel belevilágít az emberi lélek legmélyére.” – írták róla.
    Jelmezeit és kellékeit maga tervezte és állandó zongorakísérője, komponistája volt. Néhány jellegzetes alkotása: Gesang der Nacht, Abendphantasie, Orpheus, Der Tod, Till Eulenspiegel.

    Kreutzberg 1935 és 1948 között többször szerepelt Budapesten, hol pódiumon, hol színházban adta elő szólóműveit.
    Kass János így írt egyik, háború utáni fellépéséről:
    „… indultunk az épen maradt Madách Színházba, ahol Harald Kreutzberg (Nizsinszkijjel egyidős táncos) tartott szólóestet. Hatalmas és elképesztően kidolgozott barna testét, izmait és bizonyára vitaminhiánnyal küzdő szervezetét Debussy és Mahler zenéjére, a weimari iskola elveinek megfelelően működtette. Táncolt. (Az Egy faun délutánját).Egy fél évszázad után is felejthetetlen élmény az arany levelekből fonott aranyvessző-korona, a kassáki darabos, szabdalt fej, a hihetetlenül bonyolult koreográfia. A fűtetlen színházban kabátban didergő lelkes publikum s az ágyékkötőben táncoló Kreutzberg éles kontrasztja!”




    Válogatás a Dienes Tánctörténeti Gyűjtemény anyagából