FŐVÁROSI SZABÓ ERVIN KÖNYVTÁR

Kérdése van?
Keressen minket!

| English | GYIK | Fórum

  • Keresés
  • Távhasználat
  • Keresés a katalógusban
  • Szolgáltatás keresés
  • Könyvtárkereső
  • Hirlevél
  • Bejelentkezés
  • FSZEK.hu kezdő oldal
  • Gyagilev és az Orosz Balett

    2011-04-29 16:20:29

    „A 20. század első harmadában a táncművészetnek egyik meghatározó vonulatát kétségtelenül Szergej Gyagilev (1872-1929) Monte Carlo-i székhelyű Orosz Balett-je (Les Ballets Russes) képviselte, amely Párizsban két évtizeden át (1909-1929) a modern balett vezető szerepét töltötte be, nemcsak Európára, de az egész világra nagy hatást téve. A balett szinte mint „Gesamtkunst” („összművészet”) vonzotta maga köré a legnagyobb művészeket. A század balettjének stílusát meghatározó koreográfusok, mint Fokin, Nizsinszkij, Massine, Nizsinszka és Balanchine lehetővé tették a modern balett, a modern zene és a modern képzőművészet egymásratalálását és együttműködését. A zenei munkatársak között Igor Sztravinszkij két évtizeden át volt a koreográfusok ihletforrása, akik azonban olyan alkotókra is rátaláltak, mint Debussy, Satie, Ravel, de Falla stb. A nagy színpadi kooperációban olyan képzőművészek terveztek díszletet vagy jelmezt, mint Larionov, Derain, Picasso, Braque, Utrillo, de Chirico, stb., hogy a korábbi oroszokról (Bakst, Benois) ne is beszéljünk.”
    (dr. Dienes Gedeon)


    Mihail Fokin-t (1880-1942) Gyagilev 1909-ben meghívta az általa újonnan, szentpétervári és moszkvai táncosokból összeállított társulat vezető koreográfusának. Az Orosz Balett által bemutatott művei - mint a Seherezádé, a Tűzmadár,a Petruska, A rózsa lelke, Le Dieu bleu, a Narcisse, Les Sylphides, a Polovec táncok – óriási sikert arattak és új utat mutattak a tartalmas balettművészet felé. 1914-ben szakításra került sor közte és Gyagilev között. Élete végén, Amerikában írta meg önéletrajzi művét Az ár ellen címmel, amelyben a legendás időkről és a kor nagyszerű táncosairól emlékezett meg.





    Tamara Karsavina (1885-1978) a Gyagilev társulat vezető magántáncosnője és Nizsinszkij állandó partnere volt. Fokin főbb műveit az ő számára készítette. Az orosz balett után az angol balettművészet területén tevékenykedett. 1931-ben jelent meg önéletrajza Theatre Street címen.









    Válogatás a Dienes Tánctörténeti Gyűjtemény anyagából