2011-04-29 16:34:15
A mozdulatművészet összefoglaló neve azoknak az új színpadi irányzatoknak, amelyek Közép-Európában születtek az 1900-as évek elején.
A magyar mozdulatművészet a modern táncnak a magyar hagyományokon alapuló irányzata volt a két világháború között. Az 1980-as években újra éledt ez a művészeti mozgalom a „Még 1 Mozdulatszínház” társulata révén.
Dienes Gedeon a következőket írja a magyar mozdulatművészet kialakulásáról:
„Magyarországon a mozdulatművészetnek nevezett új színpadi tánc a 20. század 10-es éveiben jelent meg magyar testekben és elmékben, bár külföldi mintákat már a század elején is lehetett Budapesten látni. Ezeket az irányzatokat három iskolateremtő személyiség vezette be és képviselte.
Testkultúra címen Madzsar Alice 1912-ben nyitott tanfolyamot a német Mensendieck-féle női torna módszerének tanítására, dr. Dienes Valéria 1912-ben hozta haza Párizsból a Duncan-féle szabadtánc gondolatát, és Szentpál Olga 1919-ben kezdte meg a Dalcroze-féle ritmikus torna tanítását. Mindhárom iskolának az volt a közös vonása, hogy – nagy általánosságban szólva – az egészséges emberi test szépségét kívánták biztosítani és bizonyos mondanivalók kifejezésére felhasználni.”
{Madzsar Alice} 2011. 04. 29
{Dienes Valéria} 2011. 04. 29
{Szentpál Olga} 2011. 04. 29
{A magyar mozdulatművészet úttörői} 2011. 04. 29
{Madzsar Alice} 2008. 04. 23
{Szentpál Olga} 2008. 04. 23
{Dienes Valéria} 2008. 04. 16
{A magyar mozdulatművészet úttörői} 2008. 04. 17
{A magyar mozdulatművészet úttörői} 2008. 04. 16
{A magyar mozdulatművészet úttörői} 2008. 04. 17
{A magyar mozdulatművészet úttörői} 2008. 04. 16
{Dienes Valéria} 2008. 04. 16
{Madzsar Alice} 2008. 04. 23
{Szentpál Olga} 2008. 04. 23
{Szentpál Olga} 2011. 04. 29
{A magyar mozdulatművészet úttörői} 2011. 04. 29
{Madzsar Alice} 2011. 04. 29
{Dienes Valéria} 2011. 04. 29