2011-05-17 13:52:20
Hahner Péter: Előszó: egy könyv és
írója. In: A régi rend és a forradalom / Alexis de Tocqueville. Bp. : Atlantisz,
1994. p. 9-29. Részletek.
…Származását és szokásait tekintve
ugyanis Tocqueville maga volt a megtestesült
arisztokrácia. Apai ágon egyik őse Hódító Vilmos oldalán harcolt a hastingsi csatában, nagyanyja ereiben Szent Lajos és Cesare Borgia vére keveredett.
Eszményképének anyai dédapját, Malesherbes-et
tekintette. Ez a felvilágosult arisztokrata a királyi cenzúra
vezetőjeként támogatta az Enciklopédia kiadását, XVI. Lajos minisztereként
kiállt a protestánsok egyenjogúsága mellett, s a terror idején azért fejezték le, mert XVI. Lajos perében önként vállalta
a védő veszedelmes szerepét. (Tocqueville
valószínűleg a szellemességét is tőle örökölte. Malesherbes
a vérpad felé haladva megbotlott, és így kiáltott fel: „Rossz jel! Egy római a
helyemben visszafordulna!”) Bár intellektuális és politikai téren Tocqueville gyorsan eltávolodott családjától, s az 1836-ban
megörökölt grófi címet sohasem használta, érzelmi kötődéseit egyáltalán nem
számolta fel. Kifinomult, hűvös, visszahúzódó magatartása mellett
arisztokratikus szokásai, a céllövés, az úszás, a gyalogtúrák és a kutyák
kedvelése egyaránt arról tanúskodott, hogy ereiben igazi kék vér csörgedezik.
Apját, Hervé Louis Franwois
Jean Bonaventure Clérel de Tocqueville-t és
anyját, Louise Madeleine Le
Peletier Rosambot 1793-ban, a
forradalmi terror idején családtagjaikkal együtt bebörtönözték. Apja
megőszült a börtönben, anyja nagyapját,
szüleit, nagynénjét és sógorát lefejezték, s az asszony élete végéig
hajlamos maradt a depresszióra. Életüket a forradalmi kormányzat 1794-es bukása
mentette meg. Három fiúgyermekük közül Alexis Charles Henri volt a legfiatalabb, 1805.
július 29-én született Párizsban. Gyermekkorát részben párizsi házukban, részben a normandiai Contentin-félszigeten fekvő
ősi családi kastélyukban töltötte, amelynek tornyából jó idő esetén azt az
öblöt is megpillanthatta, ahonnan őse Hódító Vilmossal elindult Anglia
elfoglalására
A családi légkört a gyász, a nosztalgia és a régi rend iránti
hűség határozta meg. „Ma is úgy emlékszem – írta Tocqueville
egyik 1857-es levelében –, mintha még mindig ott lennék, egy bizonyos estére,
amelyen egy családi találkozó alkalmából több rokonunk is összegyűlt a
kastélyban, ahol apám élt. A szolgákat elküldték. Az egész család a kandalló
köré gyűlt. Anyám, akinek lágy és átható hangja volt, egy híres áriát kezdett
énekelni üldöztetéseinkről, melyben szó esett XVI. Lajos király szenvedéseiről
és haláláról is. Mindenki sírt, mire befejezte, nem az általuk elszenvedett
egyéni veszteségek miatt, még csak nem is a sok rokon miatt, akik a
polgárháborúban és a vérpadon pusztultak el, hanem annak az embernek a sorsa
miatt, aki már tizenöt éve halott volt, s akit a
könnyeiket ontók többsége sohasem látott. De ez az ember a király volt."¹
Tocqueville intellektuális teljesítményének és szellemi
önállóságának értékelése során nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az az ember, akit John
Stuart Mill a képviseleti demokrácia első teóriája
megalkotójának nevezett, ultrakonzervatív, legitimista családban nevelkedett…
…Apja XVIII. Lajos prefektusa lett, testvérei
katonatiszti pályára léptek, ő pedig metzi kollégiumi és
párizsi egyetemi tanulmányai után, 1826-ban megszerezte a jogi végzettséget,
hogy bírói pályán szolgálja a királyt.
De mit tehet egy
arisztokrata, ha úgy látja, hogy a király méltatlan a szolgálatra? Ez a kérdés
1830-ban merült fel, amikor X. Károly király antiliberális
intézkedéseivel előbb politikai válságot, majd forradalmat robbantott ki, és
elmenekült az országból. Tocqueville apja és bátyja úgy cselekedtek,
ahogy azt arisztokrata környezetük elvárta tőlük: nem voltak hajlandóak letenni
az esküt az új királyra, Lajos
Fülöpre, inkább felhagytak minden
közéleti tevékenységgel. A család legfiatalabb tagja azonban, aki ekkor már a
versailles-i törvényszéki tanács tagja volt, úgy vélekedett, hogy „a Bourbonok
ezredrészét sem érdemlik meg az érettük kiontott vérnek”, és rokonai nagy
felháborodására letette az esküt.
Vajon mi juttatta el e családjával való látványos szakításhoz?
Puszta karriervágy? Nem valószínű, hiszen 1851-ben a legfényesebb állásokra
lett volna kilátása, ha elfogadja a későbbi III. Napóleon államcsínyét, s ő
mégis felhagyott a politikai tevékenységgel. Negyvenhat éves korában hű maradt
a megdöntött politikai rendszerhez, huszonöt éves korában viszont nem, mert úgy
látta, hogy X. Károly „azért bukott meg, mert megcsorbította a számomra oly
drága szabadságjogokat.”
Az ifjú Tocqueville ugyanis ekkorra már meglehetősen eltávolodott
családjától. Ebben több tényező is szerepet játszott. A felvilágosodás íróinak
hatására tizenhat éves korában elveszítette katolikus hitét, s bár magát a
vallást továbbra is a társadalmi rend fontos biztosítékának tekintette, élete
végéig deista maradt…
…Tocqueville családjától való függetlenedéséhez szerelmei is
hozzájárultak. Először egy vagyontalan kispolgári leányba, Rosalie Malye-be
lett szerelmes, majd egy angol
hölgybe, Mary Mottley-ba,
akit 1835-ben, többéves viszony után feleségül is vett. Rokonai távolról sem
voltak elragadtatva választásától: Mary nem volt sem
előkelő, sem gazdag, sem különösebben szép, s ráadásul hat évvel (a rossz
nyelvek szerint kilenccel) idősebb volt férjénél. Gyermekük sem született, Tocqueville azonban szerette feleségét, kiváló szellemi
partnert talált benne, és élete végéig hű maradt hozzá.
1830 táján Tocqueville már nem sok élvezetet talált törvényszéki
munkájában. „Nekünk politikussá kell válnunk!” – írta 1829 októberében legjobb
barátjának, Gustave Auguste
de Beaumont-nak. „És ehhez az emberek történelmét, de
legfőképpen közvetlen elődeink történelmét kell tanulmányoznunk!”2 Az
1830-as forradalom után kínos helyzetbe került: bár az új királyra letett
esküvel eltávolodott rokonaitól, karrierje mégis zsákutcába jutott: felettesei
továbbra is legitimistának tekintették, nem bíztak benne, és nem javasolták
előléptetését. Ekkor határozta el magát egy amerikai utazásra, amellyel egy
időre elszakadhat családi és munkahelyi problémáitól, s amelyről visszatérve
könyvet írhat majd az Egyesült Államok társadalmáról. Beaumont
barátjával együtt tizennyolc hónapi szabadságot kértek az amerikai
börtönrendszerek tanulmányozásának céljával, s távoli rokonaik, a két
leghíresebb Amerikát járt francia arisztokrata, Chateaubriand
és La Fayette ajánlóleveleivel felszerelve 1831
tavaszán hajóra szálltak, hogy elinduljanak életük legnagyobb kalandjára.
Ez az utazás mindkettejük pályafutására nézve meghatározó
jelentőségűnek bizonyult. 1831 májusától 1832 februárjáig csaknem valamennyi
amerikai államban megfordultak hosszabb-rövidebb időre. New York-ban,
Bostonban, Philadelphiában, Baltimore-ban és
Washingtonban huzamosabb időt is eltöltöttek, felutaztak az északnyugati
határszélre, a mai Michigan területére,
megismerkedtek a kanadai francia közösséggel, és lehajóztak a Mississippin New Orleansig. Hazatérésük után pedig
mindketten megírhattak egy-egy rendkívül sikeres könyvet, amely biztosította
számukra a politikai és a tudományos karriert. Beaumont
egy regényt írt a rabszolgaság szörnyűségeiről, Tocqueville
pedig 1835-ben megjelentette Az amerikai
demokrácia című tanulmányának első részét, s Royer-Collard
kifejezésével élve hamarosan úgy emlegették őt, mint „a XIX. század Montesquieu-jét”…
…A könyv hatalmas sikert aratott.
Azonnal lefordították angolra, németre, spanyolra, s hamarosan napvilágot
látott első magyar nyelvű kiadása is (1841-1843). Tocqueville
a párizsi szalonok kedvence lett, könyve elnyerte a tizenkétezer frankos Montyon-díjat, a januári első kiadást már júniusban egy
újabb követte, és még az év vége előtt megjelent a harmadik is. Sainte-Beuve, Chateaubriand és Lamartine egyaránt áradozva nyilatkozott róla, Cavour pedig kijelentette: „Minden bizonnyal ez a modern
idők legjelentősebb könyve. Véleményem szerint minden más műnél jobban
megvilágítja a jövő politikai problémáit.”3 Tocqueville
1838-ban az Erkölcsi és Politikai Tudományok Akadémiájának tagja lett, s bár az
1840-ben megjelent, jóval elvontabb második kötet már nem aratott ekkora
sikert, szerzőjét 1841-ben a Francia Akadémia tagjai közé választották.
A könyv azonban az óceánon túl, az Amerikai Egyesült
Államokban talált a legkedvezőbb fogadtatásra…
…1838-ban jelent meg a könyv első amerikai kiadása.
Hamarosan a klasszikus műveknek kijáró tisztelettel emlegették, több egyetem is
felvette a kötelező olvasmányok listájára, és számtalan amerikai diák Tocqueville művéből ismerte meg alaposabban hazája
alkotmányát és intézményrendszerét.
A sikeres író megragadta
az első kínálkozó alkalmat, és barátja, Beaumont
elbocsátására hivatkozva 1832-ben búcsút mondott a versailles-i törvényszéknek,
hogy régi álmát megvalósítva a politikusi pályán próbáljon szerencsét.
1839-ben sikerült a francia alsóház képviselőjévé választatnia magát. A
balközépen foglalt helyet, a kortársak által „dinasztikus baloldal” néven
emlegetett képviselők körében. Politikai pályafutását azonban félsikerek és kisebb-nagyobb kudarcok kísérték.
Képviselőtársai elismerték tudását és önzetlenségét, de nem szerették,
büszkének és nagyravágyónak tartották. Felszólalásai túlságosan is bölcs,
elvont és logikus értekezések voltak, kollégái jobban kedvelték Thiers rögtönzéseit vagy Lamartine
fellengzős szónoklatait. Nem tudta megjegyezni képviselőtársai nevét,
figyelmetlensége, érdektelensége vagy rövidlátása miatt összetévesztette őket
egymással, s képtelen volt arra a hátbaveregetős,
folyosói szívélyeskedésre, amit elvártak tőle…
…Képviselő-társai bizalmatlanul
figyelték az elvei miatt egyik párthoz sem csatlakozó Tocqueville-t.
„Attól félek – írta Royer-Collard Dino
hercegnőnek –, hogy türelmetlensége miatt járhatatlan utakat választ, s össze
akarja egyeztetni az összeegyeztethetetlent. Egyszerre használja fel mindkét
kezét, az egyiket a baloldalnak nyújtja, a másikat nekünk, és azt sajnálja,
hogy nincs egy harmadik, amelyet láthatatlanul nyújthatna mások felé."4
Mélységesen igazságtalan megállapítás ez, de hűen tükrözi a hivatásos
politikusok mindenkori ellenszenvét az önállóan és függetlenül gondolkodó elmék
iránt. Persze maga Tocqueville is mély megvetést
táplált képviselőtársai többsége iránt, s emlékirataiban kijelentette: „Franciaországban az én időmben valamennyi általam ismert
pártvezető többékevésbé egyaránt méltatlan volt a
vezető szerepre."5...
…[1848-ban] Az általános
választójog bevezetésével Tocqueville megnövekedett létszámú választói kilenctizedének a
szavazatával került be az alkotmányozó nemzetgyűlés képviselői közé. Részt vett
a második köztársaság alkotmányát összeállító bizottság munkájában, majd 1849
májusában a törvényhozó nemzetgyűlés soraiba is beválasztották. Június 2-án pedig felkérték a külügyminiszteri teendők ellátására.
Ezt a rövid életű kormányt, amelynek Tocqueville
tagja lett, a jobboldali „rendpárt” és a baloldali republikánusok közötti
mérsékelt republikánusok kis létszámú csoportjából állították össze. Tocqueville a labilis belpolitikai és a feszült nemzetközi
helyzetben a béke megőrzését tartotta fő feladatának. Magánemberként mélyen
rokonszenvezett a magyar szabadságharccal, de mint
miniszter semmit sem tehetett az orosz beavatkozás ellen. Amikor azonban
az orosz cár a Törökországba menekült magyar
politikusok és katonatisztek kiadatását követelte a szultántól, Palmerston brit külügyminiszterrel együtt hangot adott
határozott tiltakozásának…
…Augusztus elején Tocqueville-t a képviselők azzal vádolták, hogy a vallással
együtt a demokráciát is kompromittálta, Louis-Napoléon,
a köztársasági elnök pedig, aki függetlenedni szeretett volna a képviselőktől,
október 30-án udvariasan megköszönte a kormány tagjainak addigi munkájukat, s valamennyiüket elbocsátotta. Tocqueville
külügyi kudarcait inkább a kedvezőtlen nemzetközi helyzetnek, mint személyes
alkalmatlanságának kell tulajdonítanunk.
1850 elején váratlanul lesújtott rá régóta lappangó
tüdőbaja, amelyre még amerikai utazása idején tett szert, s egészségi okokból
fel kellett hagynia politikai tevékenységével. Emlékiratain dolgozott, télre Sorrentóba utazott feleségével együtt, és csak 1851
tavaszán érezte úgy, hogy megmenekült…
…1851. december 2-án Louis-Napoléon végrehajtotta államcsínyét. Tocqueville ott volt azon képviselők között, akiket
tiltakozásuk miatt letartóztattak. December 3-án a vincennes-i
várbörtönbe szállították őket, ahonnét a beteg Tocqueville-t
még aznap este hazaengedték volna, de ő nem volt hajlandó képviselőtársai
nélkül távozni. Másnap valamennyiőjüket szabadon
bocsátották. Tocqueville hallani sem akart az új
elnöki rendszer, s az egy év múlva kikiáltott második császárság elismeréséről:
politikai pályafutásának vége szakadt, s ettől kezdve belső emigránsként élt
hazájában.
Mivel a francia társadalom többsége elfogadta az államcsínyt
és az új császárságot, Tocqueville úgy érezte, hogy
eszméivel együtt ő maga is feleslegessé vált. Súlyosbodó betegsége tovább
fokozta rossz hangulatát, leveleiben arról
panaszkodott barátainak, hogy öregembernek érzi magát egy új nép körében, és hogy
ugyanúgy nem hisz saját felgyógyulásában, mint Franciaországéban…
…A
tettvágy azonban fokozatosan újjáéledt benne. Már 1850–51
telén arról ábrándozott, hogy egy új könyvet ír „arról a forradalomról, amely
1789 óta napjainkig tart.” 1852 nyarán így írt Beaumont-nak:
„Még nem tudom, van-e tárgyam, vagy nincs, de keresem elkeseredetten, mert egy
megírandó nagy könyv nélkül igazán nem tudom, mit is kezdhetnék magammal.” Azt
tervezte, hogy I. Napóleon
császárságát fogja elemezni, de a második császárság kikiáltásával ez
túlságosan is kényes témává változott. 1853 januárjától már inkább a
forradalomról akart írni, hiszen ez teremtette meg a császárság reformjainak
alapjait. Hosszas kutatómunka és olvasgatás után azonban, 1854 tavaszán úgy döntött,
hogy két bevezető fejezet helyett inkább egy egész kötetet szentel a régi
rendnek, s majd csak ez után ír egy-egy könyvet a forradalomról és a
császárságról…
…A régi rend és a
forradalom mindent elsöprő sikerét csak Az amerikai demokrácia fogadtatásához
lehet hasonlítani. A XIX. századi liberálisok lelkesedéséhez talán az a
megkönnyebbülés is hozzájárult, hogy a könyvből saját felmentésüket olvashatták
ki: tehát mégsem a régi rend megsemmisítése és a túlzott szabadságvágy okozta a
politikai katasztrófákat, hanem maga a régi rend! Delikvensek helyett tehát ők
csak a régi rend áldozatai. 1859-ig négy új kiadása jelent meg a könyvnek, s
német és angol fordításai már 1856-ban napvilágot láttak. Ruggiero
„a legnagyobb francia politikai író"-nak nevezte Tocqueville-t,
s az oxfordi egyetemen a könyv hamarosan
minden társadalomtudományokkal foglalkozó hallgató kötelező olvasmánya
lett.
Tocqueville nem sokáig élvezhette
a sikert, s dolgozhatott a tervezett második köteten: 1858-ban tüdőbaja ismét kiújult, és 1859. április 16-án, Cannes-ban
végzett vele. Az utókor egy ideig még idézgette megállapításait, az
1870-es évektől azonban, a tocqueville-i
liberalizmustól olyannyira idegen nacionalizmus győzelmével és a szocializmus
terjedésével egyre jobban elfelejtették. Amerikában továbbra is a klasszikusok
között volt a helye, Európában azonban két világháborúra és a totalitarianizmus fenyegetésére volt szükség ahhoz, hogy
újra felfedezzék. A XX. század közepén kibontakozó Tocqueville-reneszánszban
minden bizonnyal a hidegháború is szerepet játszott: tanait meggyőzően lehetett
szembeállítani a marxizmussal és a totalitarianizmussal.
Az 1930-as években még úgy tűnhetett,
hogy Marx apokaliptikus víziói fognak megvalósulni, pár évtizeddel később
azonban többen is úgy látták, hogy a pluralista és a totalitárius demokráciák
szétválása Tocqueville-t igazolta. Írásaiból egyaránt
ihletet meríthettek a szociológia és a történetírás újabb irányzatainak
képviselői, a totalitarianizmus ellenfelei és mindazok,
akik szerint a szabadság a végső és legfontosabb politikai érték. Raymond Aron „par
excellence komparatista
szociológus"-nak, Marcel Reinhard
a mentalitástörténet előfutárának, mások Max Weber, Keynes vagy Laski elődjének nevezték, André Peyrefitte pedig a Le Figaro 1979. december 17-ei számában
„a szabadság professzorának” keresztelte el.
Jegyzetek:
1 Alexis de Tocqueville:
Oeuvres et correspondance inédits. Paris,
Michel Lévy Frères, 1861. II. köt. 383-4. o.
2. Idézik a Magazine littéraire 236. számában, 1986. december 19.
3. Idézi Jardin: Tocqueville, 219.
o.
4. Idézi Jardin: Tocqueville, 289.
o.
5. Alexis de Tocqueville:
Souvenirs. Paris, Gallimard,
1964. 67. o.
A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség