2012-04-12 11:09:19
122
…Dr. Szende Pál
főtitkár:
Tisztelt Közgyűlés!
Évi jelentésünknek a
«Kereskedelem-ellenes irányzat» czímű fejezetében részletesen kifejtettük, hogy
milyen volt a magyar kereskedő-osztály múltja és minő a jelene és e
fejtegetések ismeretét feltételezve, itt csak a jövővel kívánok foglalkozni.
Nemcsak
agrárius körökben, hanem komoly közgazdasági táborból, sőt magas hivatalos
helyről is hallottuk már ama tétel hangoztatását, hogy a közvetítő kereskedelem
csak átmeneti tevékenység, a mely jelentőséghez csupán alacsonyabb gazdasági
fejlettség mellett juthat, mihelyt azonban e fejlettség előhalad, a
közvetítő-kereskedelem háttérbe szorul és bekövetkezik az az eszményi állapot,
a mely az agrárius földi paradicsomnak a megvalósítását fogja jelképezni: a
termelők és fogyasztók közvetlen érintkezése, a közvetítő kereskedelem teljes
kizárásával.Minthogy azonban ennek is, mint minden földi paradicsomnak
bekövetkeztét igen nehéz bevárni, az agráriusok úgy tettek, mint a sorsjegy-üzletben
szokásos, egyelőre még nem a főnyereményt adják ki a felbiztatott türelmetlen
közönségnek, hanem csupán promesszeket, igérvényeket a főnyereményekre,
fogyasztási szövetkezetek alakjában, azaz a termelő és fogyasztó nem érintkezik
ezután sem közvetlenül egymással, hanem a kereskedő helyett közibük furakodik a
fogyasztási szövetkezet. És a mint tapasztaltuk azt,
hogy a sorsjegy-üzletben az igérvényekkel történt a legtöbb visszaélés és a
legtöbb tisztességtelen dolog, éppen úgy látjuk, hogy a nagy agrárius-üzletben
is a fogyasztási szövetkezetek körül van a legtöbb szabálytalanság,
szemfényvesztés és erőszakoskodás.
Bár a naiv ember hite
szerint bölcs rendelkezése a természetnek, hogy az ember nem tudhaja, mi lesz a
jövendő sorsa, mert sokkal jobb, ha nem sejti a szomorú valóságot, mégis
röviden próbáljuk megvizsgálni, milyen leend a kereskedő-osztály jövője
általában és milyen különösen Magyarországon.
A vizsgálat
legalkalmasabb tere Németország, mert itt legerősebb az ipari üzemek
konczentrácziója, a mi a termelő és fogyasztó közvetlen érintkezésének egyik
legfontosabb feltétele, másrészt a fogyasztóknak szövetkezetek útján történt
szervezése is legjobban előrehaladt. Most tették közzé a németországi 1907. évi
foglalkozási statisztika eredményeit s ezekből látjuk, hogy a mezőgazdasággal
foglalkozó lakosság 1895-ben az összlakosságnak 35.74%-át, 1907-ben
pedig már csak 28.65%-át tette ki. A keresők aránya ezen
foglalkozási ágban az eltartott családtagokkal szemben 36.19%-ról 32.69%-ra
csökkent.
123
Az iparban az önálló üzemek száma 1895-től
1907-ig 4000-rel csökkent. Ezzel szemben a kereskedelemben az önálló üzlettulajdonosok
száma 12 év alatt 484 ezerről 590 ezerre, tehát 105 ezerrel emelkedett, a mi
21% növekedésnek felel meg.
Mit jelentenek ezen számok? Azt, hogy a német mezőgazdasági lakosság,
daczára az agráriusok atyai gondoskodásának és a szövetkezeti népboldogításnak
úgy abszolut, mint relativ mértékben megfogyott. Megfogyott továbbá az iparban
működő önálló üzemtulajdonosok, tehát a kisiparosok száma, ellenben óriási
mértékben emelkedett a nagy üzemek száma. Ezzel szemben a kereskedelem nemcsak
abszolut és relativ mértékben szaporodott, de szaporodott az önálló üzemek,
tehát a kiskereskedők száma; már pedig az agráriusok a közvetítő kereskedelem
alatt mindig a kiskereskedelmet értik és mikor a közvetítő kereskedelem
visszaéléseinek megszüntetéséről beszélnek, rendszerint a kiskereskedők
kipusztítását értik alatta. Ha tehát Németországban, a kapitalisztikus nagy
üzemek és a legszervezettebb agrárizmus hazájában így áll a dolog, akkor nekünk
Magyarországon, mely gazdasági fejlődés tekintetében sajnos legalább 50 évvel
hátrább van Németországnál, nem kell a kereskedő osztály rövidesen
bekövetkező halálától félni. Sőt éppen azt látjuk, hogy a jövő fejlődésben
egyre nagyobb tér kinálkozik a közvetítő kereskedelemnek és főleg a
kiskereskedelemnek, mert a fejlődés menete az, hogy a gyáripar felszívja és
megsemmisíti a kisipart. Ezt a munkát azonban főleg a kiskereskedelem útján
végezheti el, mert ily módon a saját olcsó és tömegfogyasztásra szolgáló
árúczikkeit a legkisebb faluban is elterjesztheti.
Nyugodt vagyok tehát,
igen t. Uraim, hogy 40 év múlva tartandó évi közgyűlésünkön megtörve és
megöregedve ugyan, de abban a szerencsés helyzetben lehetünk, hogy a közvetítő
kereskedelem fennállását konstatálhatjuk. Úgy hiszem, nem igen érdekel
bennünket, a mi azután történik és most tökéletesen
megelégedhetünk azzal, hogy ha 40 évre igyekszünk magunknak a fejlődés képét
megvázolni és ahhoz képest megszabni a kereskedő-osztály magatartását. A többin
majd törjék az unokáink a fejüket.
A magyar gazdasági
fejlődés tehát nem zárja ki a közvetítő kereskedelem létezését.
Fontos kérdés most
már, hogy a konkrét magyar viszonyokhoz képest minő legyen a magyar
kereskedő-osztály jövőbeli magatartása?
A jövő fejlődés
tekintetében két irányzat képzelhető el és a magyar kereskedő-osztálynak is e
két irányzat szerint kell megszabni a magatartását.
124
Az egyik lehetőség az,
hogy a kereskedelem-ellenes irányzat a jövőben vagy egészen megszűnik, vagy
pedig veszít élességéből. Ez a kevésbé valószinű lehetőség és ezért röviden
végezhetünk vele. Ha ez tényleg mégis bekövetkeznék, úgy nem szabad magunkat
elbízni és az irányzat állandóságában hinni, hanem a békésebb időszakot arra
használjuk fel, hogy annak védelme alatt erősítsük szervezetünket és készüljünk
a jövő harczra.
Mint már röviden
jeleztem, a kereskedelem-ellenes irányzatnak legfőbb oka azon mélyreható
változásokban rejlik, melyek a társadalmi osztályoknak egymáshoz való viszonyában
beállottak. A kereskedelem-ellenes irányzat: az uralkodó nagybirtokosztály
harcza a kereskedelmi és ipari polgárság ellen. Ez az utóbbi négy évtized alatt
számra nézve nagyon megerősödött s ezért az agráriusok, helyesebben a
nagybirtok azt mindenképpen visszaszorítani törekszik. Másrészt az ipari
munkásság és főleg a parasztság elégedetlenkedik helyzetével és mozgolódik.
Ezeket a nagybirtok úgy igyekszik lecsillapitani, hogy egyrészt az ipar és
kereskedelem rovására engedményeket ad nekik, másrészt indulataikat a tömegbe
dobott hamis jelszavak által az ipar és főleg a kereskedelem ellen irányítja,
el akarván velük hitetni, hogy nyomorúságukat nem az agráriusok egyoldalú
uralma, hanem a kereskedelem okozza. Ez a kereskedelemellenes irányzat második
főoka.
Minthogy tehát itt
mélyreható gazdasági és társadalmi ellentétekről van szó, óvakodnunk kell a
jövőre nézve attól, hogy a kereskedelem helyzetének jobbrafordulását egyes
személyektől, a kormányzó állásokban bekövetkezhető személyváltozásoktól
várjuk. Egyes emberek jóindulata sohasem változtathat az osztály helyzetén,
mert az osztályérdekeket nem egyes emberek irányítják, hanem megfordítva.
Mint iskolai példát
említettem több vidéki kerület gyűlésén tartott beszédemben Möller porosz
kereskedelmi miniszter esetét. Mikor őt — a tényleges nagykereskedőt —
kereskedelmi miniszternek kinevezték, akkor a német birodalomban már
tetőpontján állt a kereskedelemellenes irányzat. A zaklatott kereskedők nagy
hozsánnával üdvözölték eme kinevezést, mondván, ime egy ember, a ki vér a mi
vérünkből, hús a mi húsunkból, a ki meg fog bennünket védeni az agráriusok
túlkapásai ellen. És mégis mi történt? Möller volt az első kereskedelmi
miniszter, a ki megkapta a «Minister gegen den Handel» elnevezést. Vagyis ez a
példa is bizonyítja, hogy társadalmi és gazdasági irányzatokon egyes ember nem változtathat és ha kormányzó állásba jut, már az első
félórában választani kell neki, hogy vagy aláveti magát az uralkodó
irányzatnak, vagy pedig ott hagyja
125
magas állását. És a ki az
emberi gyengeséget és hiúságot ismeri, az megérti, miért választja mindenki az
előbbi utat.
Magyarországon is a kereskedelemellenes
irányzat a szabadelvű kormányzat alatt kapott lábra, pedig akkor a legtöbb
vezető politikus kereskedelembarát multra tekinthetett vissza és az irányzat
uralma tekintetében alig látunk különbséget a
szabadelvű és a koalicziós kormányzat között. Az agrárizmus táborából egész
tömegét sorolhatnánk fel azon férfiaknak, a kik 20 évvel ezelőtt még a
legmerkantilebb vizeken eveztek, másrészt pedig
látjuk, hogy az ipari és kereskedelmi érdekképviseletek vezető férfiai
lépten-nyomon szembe kerülnek a kormánynyal és parlamenti többséggel, hacsak a
reájuk bízott ügy árulóivá nem akarnak válni.
A másik lehetőség, a
mellyel inkább számolni kell, mert sokkal valószinűbb :
a kereskedelem-ellenes irányzat a jövőben erősödni fog, vagy legalább nem
veszít mostani élességéből.
A kereskedő-osztály
tehát, mikor a jövőjéről gondolkozik és azt biztosítani kivánja, lehetetlen,
hogy a legerélyesebb védekezés eszközeit is meg ne fontolja. Mert ha igaz is
az, hogy a gazdasági fejlődés még hosszú időn át fenntartja a kereskedő
osztályt, ez a lehetőség mégis csak akkor fog beválni, ha a kereskedőség küzd
fennmaradásáért, nem szolgáltatja ki magát gyáván és meghunyászkodva
czéltudatos ellenségének.
A védekezés nemcsak
abból áll majd, hogy bevárjuk a támadást, mert a közvetlenül felismerhető
támadás előtt már számtalan és súlyos veszteség érheti a kereskedelmet, hanem
fel kell keresni az ellenfelet saját területén, eltanulni harczi módszereit és
elhódítani összes fegyverkészletét.
Az agrárizmus a
kereskedelem-ellenes irányzatot nem a saját osztályérdekével okolja meg, hanem
a kisember-mentés jelszavával indul harczba, mint ők szokták mondani, a föld
népét akarják a kereskedelem kizsákmányolása ellen megvédeni. Ez a tendenczia
volt szülőoka a végrehajtási novellának, az adótörvényeknek, az
uzsora-törvényjavaslatnak és főleg az egész szövetkezeti szemfényvesztésnek.
Különösen az utóbbi
példa mutatja, hogy milyen hatásköri bitorlást követ el az agrárizmus, mely a
mezőgazdasági érdekek védelmét hirdeti ugyan, de kezébe akarja venni az egész
kereskedelem szervezését, sőt az iparnak a szervezését is, mert hiszen azt
akarja, hogy nemcsak az élelmiszereket, de az összes ipari termékeket és
gyártmányokat is ne a kereskedők, hanem a fogyasztási szövetkezetek árúsítsák
el, hozzák forgalomba.
126
Jellemző dolog, hogy a
fogyasztási szövetkezetek — melyek lényegökben kereskedelmi vállalatok — nem a
kereskedelmi, hanem a földmívelésügyi miniszterium gyengéd gondoskodása alatt
állanak.
Ezzel szemben nekünk
is jogunkban áll, hogy a támadás visszaverésével egyidejűleg mi is átmenjünk
arra a területre, a hol a nagybirtokosság, annak irodalmi és törvényhozási
segélycsapatai operálnak : a mezőgazdasági termelés, a
földkérdés területére. És mihelyt idejutottunk, meglepetéssel veszszük észre,
mennyire otthon vagyunk, mennyire a saját területünkön mozgunk
és látni fogjuk, hogy a magyar kereskedelemnek nincs nagyobb érdeke, mint hogy a
mezőgazdasági termelésnek és a mezőgazdasági népességnek jelen helyzete
megváltozzék.
Magyarországon nem
azért nem tud az ipar és kereskedelem fejlődni, mintha az állam területén lakó
nép alacsonyabb rendű volna más népeknél, hanem azért, mert nincs meg a
fogyasztóképesség, mert a lakosság 80—90% -a nincs abban a helyzetben, hogy
egy nagyobb szabású ipar és kereskedelem termelvényeit elfogyaszthassa. A
birtokmegoszlás egyenlőtlenége Magyarország szegénységének a fő oka, az,
hogy a földbirtok 65%-a nagybirtokosok kezében van, 35%-a
pedig kötött terület s hogy a több mint 14 millió főnyi mezőgazdasági lakosság
90%-a csak éppen hogy fenntartja nehéz munkával életét, de fogyasztóképessége
teljesen hiányzik. Magyarországon az egyenlőtlen birtokeloszlás oka az összes
gazdasági bajoknak és a gazdasági hátramaradottságnak, ezt maga a
földmívelésügyi ministerium is elismerte a telepítési törvényjavaslat
megokolásában. Hogy ez a javaslat változtatni fog e a
jelenlegi állapoton, az megint más kérdés. Itt csupán a beismerés tényét
kivántam leszegezni. És hogy ez a tétel mennyire nem új, azt mutatja, hogy
Hegedüs Loránt is már «Az önálló vámterület és kötött birtok» czímű művében
kifejtette, hogy Magyarországon iparról, következőleg önálló vámterületről és
hozzátehetjük, életerős kereskedelemről mindaddig nem lehet szó, míg a
birtokeloszlás jelenlegi állapotán változás nem történik
és hiába küzdünk a vámterületért, a vámsorompókat addig fel nem állíthatjuk,
míg a kötött birtokok fel nem szabadulnak. Nemcsak az iparnak, nemcsak a
kereskedelemnek, hanem a magyar nép túlnyomó többségének életérdeke, hogy az
agrárius kérdés a maga teljességében felszínre kerüljön
és hogy a birtokeloszlás jelenlegi módja megváltozzék. Ez nemcsak szűkös
osztályérdek, hanem a valódi, a becsületes hazafiság követelménye, mert ettől
függ, hogy 14 millió paraszt és mezőgazdasági munkás, a kiknek jólététől vagy
sorsuknak
127
jobbrafordulásától viszont a 4 milliót
kitevő kereskedelmi és ipari lakosság jövője és boldogulása is függ, erőssé,
szabaddá és fogyasztóképessé váljék, 19 millió ember boldogsága áll szemben
néhány százezer ember kiváltságos helyzetével!
Foglalkoznunk
kell tehát mindama kérdésekkel, a melyek a mezőgazdasági lakosság sorsának és
fogyasztóképességének emelését czélozzák, követelnünk kell a megélhetést
megdrágító vámpolitikának megszüntetését, az igazságtalan és alig néhány
embernek kedvező földadó megváltoztatását és a fokozatos földadó behozatalát,
melyre ki kell mondanunk, hogy a kereskedelemnek és iparnak fontosabb és
jelentősebb követelménye nincsen, mert mindaddig, míg a földadó reformja be nem
következik, az állami kiadások óriási emelkedésével járó terheket az iparnak, a
kereskedelemnek és a kisbirtokosságnak kell kipótolni.
Foglalkoznunk kell a
birtokelosztás, a kötött birtokok megszüntetésével, foglalkoznunk kell a
parasztosztály erősítésével és végül harczmodorunkat meg kell változtatni a
szövetkezeti kérdésben. Mert tudnunk kell, hogy ez az ellenfélnek a
legsebezhetőbb pontja.
Az agrárizmus
lényegéhez nem tartozik a szövetkezeti eszme propagálása, sőt az agrárizmus
érdekeivel végeredményben ellenkezik is, mert a parasztosztály bármily
megerősödése megtöri a nagybirtokosok hatalmát. A szövetkezeti mozgalmat német
példára Magyarországon azért igyekszik a saját részére kisajátítani, mert a
falusi nép félrevezetésére és lekötésére nagyon alkalmas eszköznek kínálkozik.
Ki akarja a népet szabadítani a falusi kereskedők állítólagos hatalmából és
leköti a maga részére. De míg a falusi kereskedőtől a vevő
csak gazdasági tekintetben és főleg tartozásának megfizetése tekintetében
függött, addig az agrárius szövetkezetek nemcsak gazdasági tekintetben kötik le
a parasztságot, hanem politikai, felekezeti, társadalmi és egyéb czélokra is
kihasználják és a gazdasági lekötöttség révén elérik azt is, hogy a
parasztság a birtokeloszlás egyenlőtlensége ellen nem indíthat hatályos
mozgalmat, mert hiszen egész gazdasági léte a hitelezőktől függ, a kiknek
legfőbb érdekük az egyenlőtlen birtokeloszlás fenntartása. Az
agráriusoknak tehát érdekük, hogy a szövetkezeti fák túlságosan az égbe ne
nőjjenek, nehogy a kisemberek szövetkezés által oly erőre tegyenek szert, mely
őket gazdaságilag függetlenítse. Mi meg fogjuk mindnyájan érni azt, hogy az
agráriusok a szövetkezetek ellen fognak fordulni, a
mint megértük azt, hogy ők, a kik a szabadkereskedelem rajongó híveiből a
legkonokabb védvámpolitikusok lettek, ők, a tulajdonjog leglelkesebb
128
védelmezői, most az állami
kisajátítási jog hívei lettek, hogy drága pénzen az államra sózhassák
birtokaikat.
A változás azonnal be
fog következni, mihelyt a munkásszövetkezetek is megerősödnek, a mint hogy Németországban már nem rajonganak úgy a
szövetkezetekért, a mióta az óriási terjedelmű munkásszövetkezetek léteznek,
mint a régebbi időben, a mikor még parasztfogásra jó volt a szövetkezetek
propagálása. És főképpen a szövetkezeteknek egy faja iránt viseltetik az
agrárizmus erős ellenszenvvel, ezek a kisbirtokos termelő szövetkezetek, mert
ezeknek alapítása és felvirágoztatása a legalkalmasabb mód arra, hogy a
parasztosztály gazdasági függése megszüntettessék.
Ha mi tehát a
szövetkezeti mozgalom terén szembe akarunk szállni a visszaélésekkel, nem
elégséges pusztán a fogyasztási szövetkezetek ellen folytatni negativ
irányban a harczot, hanem pozitiv irányban is közre kell működnünk a termelő
szövetkezetek létesítésében. A termelő szövetkezetek létesítése útján
közvetlenül érintkezésbe léphetünk a termelőkkel és úgy a magyar
kereskedelemnek, mint hazánk közgazdasági érdekeinek mérhetetlen szolgálatot
fogunk tenni.
Egyszóval, a
földkérdés az, a mely Magyarországon egyszersmind kereskedelmi kérdés is és a
melylyel való foglalkozás nemcsak védelmi szempontból ajánlatos, de ha a
kereskedelem és hazánk közgazdasági romlását ölbe tett kezekkel nézni nem akarjuk,
első és legfőbb kötelességünk.
A miket itt
elmondottam, pusztán az én egyéni véleményem és azokat nem
mint az Egyesülés főtitkára hivatalos minőségben terjesztem elő, hanem mint
egyszerű előadó megpendítek nehány eszmét, melyekről szerény nézetem az, hogy
életbevágó fontosságúak. Abban a reményben vagyok, hogy talán hivatalos
működésem alatt lesz alkalmam úgy a vezetőséget, mint tagtársainkat meggyőzni
arról, miben rejlik a magyar kereskedő-osztály jövője. Azt
hiszem, hogy ebben a kérdésben nemcsak a kereskedelmi osztály, hanem az ipari
lakosság és mezőgazdasági lakosság tulnyomó részének érdeke ugyanaz és boldog
lennék, ha szavaim Önöknél, tisztelt Tagtársak, visszhangra találnának, mert az
az erős meggyőződésem, hogy a birtokelosztásnak a megváltoztatása és a kötött
birtok felszabadítása oly egyetemes nemzeti érdek, hogy mindnyájan, a kik ez
ország és nép sorsát szivükön viselik, a kiket nem tartalmatlan frázisok, vagy
önző osztályérdekeik kormányoznak, örömmel és lelkesedéssel fogják üdvözölni a
magyar kereskedő-osztályt, ha teljes egészében beáll
a Magyar-
129
ország boldogulásáért,
jövőjéért, fennmaradásáért, egy újabb ezredévért küzdők csoportjába.
A főtitkár
előadását a közgyűlés elejétől végig nagy tetszéssel fogadta, a pointeket
zajosan megéljenezte, az előadás befejezését pedig
ismét hosszas helyeslés és taps követte.
Mocsáry Miklós (Ungvár)
jelentkezett ezután szólásra és azt indítványozta,
hogy az Egyesülés a főtitkár előadását nyomassa ki és terjessze az országban.
Elnök: Azt hiszem mindnyájunk
érzelmét tolmácsolom, ha a főtitkár úrnak élvezetes
előadásáért hálás köszönetet mondok. Az elnökség a felhozottakat fontolóra
fogja venni és úgy, a mint a kereskedelemellenes
irányzattal eddig is állandóan foglalkozott, ezentúl is kiváló figyelmet fog rá
fordítani és minden konkrét indítványt, mely erre vonatkozik, meg fog szívlelni…
A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség