2012-04-12 11:15:22
A szociális élet központi ténye: a társadalmi rend.¹ Ez
magában foglalja a politikai és gazdasági hatalomelosztást, az erkölcsi és jogi
rendet, a pozitív vallások szabványait és intézményeit. Kétféle irányt
különböztethetünk meg vele kapcsolatban. Az egyik a fennálló társadalmi rendet
lényeges változtatás nélkül fenn akarja tartani; a másik teljesen fel akarja
forgatni, vagy legalább is alapjaiban átalakítani. Végső elemzésben minden
társadalmi rend megmaradása a tömegek többé-kevésbé önkéntes meghódolásától
függ. Ha ez megszűnik, akkor minden jogi kényszer s fegyveres hatalom ellenére
összeomlik ez a rend. A társadalom hatalmi eszközeiért folyó harc ezért egy
másik harccal jár együtt, amely ennek az önkéntes meghódolásnak előidézését
vagy megakadályozását célozza. Az első irány elleplező; meg akarja
akadályozni, hogy a társadalmi rend megváltoztatásának vágya megszülessék a
lelkekben, hogy a fennálló viszonyok tarthatatlansága kiderüljön, sőt azon
munkál, hogy épp ezeknek fentartása tünjék fel értékes célnak. Ellenkező
értelemben akar hatni a másik, a leleplező irány, hogy a tömegeket a
társadalmi rend megváltoztatására birja.
Minden cselekvés bonyolult gondolati folyamat eredménye. A
tények megismerése és tudása, értékelés, célkitűzés és az eszközök
megválasztása: mindezek szükségképpeni előfeltevései minden történelmi tettnek.
Azokat a gondolati képződményeket, melyek a cselekvéseket meginditják,
ideológiáknak nevezzük. Minden fogalmat, minden elméletet, minden tudományos
rendszert lehet ideológiának tekinteni s hasonlóképpen minden világnézetet és
vallási rendszert is. Minden tudomány, világnézet stb. társadalmi tényező,
amennyiben az emberi cselekvéseket befolyásolja, egyben azonban társadalmi
termék is, amelyet a természeti és szociális környezet, s számtalan nemzedék
együttműködése hoz létre. Ezeknek az ideológiáknak szerepe abban áll, hogy,
mint pszihikai ráhatások, egyes embereket s tömegeket cselekvések
véghezvitelére, elmulasztására vagy passziv magatartásra birnak.
A fejlődés magasabb fokán a társadalmi rend az a tengely,
amely körül a szociális történés forog: még a tellurikus és kozmikus hatások is
rajta keresztül érvényesülnek, minden szükségletet csak e rend keretén belül
lehet kielégiteni, minden ideológiának hozzája kell alkalmazkodnia. A legtöbb
ilyen ideológia ősrégi eredetű; metafizikai hajlandóság, biológiai
kényszerűség: a gondolatökonómia szükségletei hatottak közre létrejöttüknél.
Létüket a természeti események zűrzavarában való tájékozódásnak, a természettel
való kapcsolat megteremtésének szükségessége idézte elő. De ez csak eredetüket
magyarázza meg, szivós fönmaradásukat nem. Az emberi tudás s a technika fej-
1. Ugyanezt a gondolatkört tárgyalják következő értekezéseim:
„Verhüllung und Enthüllung, Kampf der Ideologien in der Geschichte”; Grünbergs.
Arch. für die Geschichte des Sozialismus 1922: „Soziologische Gedanken zur
Relativitätstheorie”. Neue Rundschau 1921. okt., valamint „Eine soziologische
Theorie der Abstraktion”. Arch. für Sozialwissenschaft und
Sozialpolitik 1923.
183
lődése rég kiszoritotta volna az emberi kultura jelenlegi
állásának többé meg nem felelő ismereteket és szellemi irányokat. Ami elpusztithatatlanná
teszi őket, nem más, mint az a körülmény, hogy jelentékenyen hozzájárulnak a
társadalmi rend fentartásához. A tudományok már oly korszakban kezdettek
kifejlődni, amelyben a mai társadalmi rend elemei már adva voltak; a vallási,
gazdasági és politikai szükségletek mindig erősebbeknek bizonyultak, mint a
tudományosak.
Már most megkíséreljük felállítani a tudományoknak oly
rendszerét, melyben az lesz minden tudomány beosztásának és rangjának alapja,
hogy közremüködik-e a fennálló társadalmi rend megmaradásában vagy
megváltoztatásában, s ha igen, milyen mértékben. E rend — mint mondottuk —
az alattvalók önkéntes meghódolásán alapszik. Ez az önkéntesség hol a
tömegeknek a társadalmi rend érdekében való tudatos, sőt lelkesült fellépésében
nyilvánul, hol pedig abban a többé-kevésbé tudattalan elhatározásukban, hogy
beletörődnek a fennálló viszonyokba.
Vizsgáljuk meg már most azokat az ideológiákat, melyek
hivatva vannak mindazt az aktiv föllépést, mind pedig
ezt a passziv magatartást előidézni. Az önkéntes meghódolás annak a
tekintélynek következménye, melyet a társadalmi rend külső hatalmi eszközök
igénybevétele nélkül is élvez. Röviden fel fogjuk sorolni azoknak az
ideológiáknak jellemző vonásait, melyek ilyen tekintélyt adnak a társadalmi
rendnek.
Abszolutság. Isten minden kulturvallásban a legfőbb
lény, abszolut ősalap, mely felül van minden relativitáson. Ez az abszolutság
átszármazik azokra a berendezésekre, melyek az isteni rend képviselőiként
szerepelnek, főleg az egyházra. Az állam fogalma abszolut: önállósága, külön
élete van. A jogrend s a morál abszolut érvényes szabványok összességei.
Politikai és még inkább erkölcsi téren tulnyomóak az abszolut értékek. Az
abszolutság, kivetitve a gazdasági és politikai életbe, uralmat jelent. A
társadalmi rend körüli harcot ugy foghatjuk föl, mint abszolut érvényességre
való törekvést. Az abszolutságnak különböző fokai vannak: a társadalmi rend
minden berendezése osztályozva, skatulyázva van, mindegyiknek megvan a maga
helye aszerint, hogy milyen közel áll a legfőbb abszolutumhoz. Az intézmények
ranglétrája, az egyenlőtlenség hangsulyozása minden társadalmi rend
legszembetünőbb vonása.
A relativisztikus álláspont ezzel szemben azt tarja, hogy
nincsenek általános érvényű berendezések, normák, értékek és igazságok, hogy
érvényességük csupán bizonyos szubjektumokra vonatkozik, csak bizonyos
előfeltevések mellett, bizonyos viszonyok között áll fönn. A szociális
fölfordulások, a forradalmak onnan származnak, hogy a társadalmi
berendezkedések látszólagos általános érvényűsége megrendült, s relativitásuk
napfényre került.
Aprioritás. Apriori az, ami nem származik a
tapasztalásból, nem szorul tapasztalati igazolásra. Társadalmi téren aprioritás
annyit jelent, hogy a társadalmi rend intézményei a neki alávetettek akaratától
függetlenül jöttek létre és állanak fönn, ezeknek tapasztalatai által nem
ellenőrizhetők, hogy megmaradásuk független attól, vajjon a tömegek jónak vagy
rossznak tartják-e őket. Az intézmények vagy Istentől alkotottaknak, vagy az
emberi észből vagy más metafizikai elvekből eredőknek számítanak. Minden
fennálló hatalom törekszik az aprioritás szankciójára, mindegyik be akarja
bizonyitani, hogy oly tényezőtől származik, mely az abszolut rendben lehetőleg
minél magasabb
184
rangu. A fennállót mindig a priorinak, az ujat, keletkezőt a
posteriorinak tekintik. A társadalmi rend haszonélvezői minden törekvést, mely
a meglévő intézmények eredetének felderitésére irányul, elleneznek
és amennyire csak lehet, visszaszoritanak. Tudják, hogy egy fennálló hatalom
sem bir el ily genetikus vizsgálatot, s egy sem érvényesülhetne, ha
alárendeltjei világosan felismernék az eredetét.
Misztika. Az abszolutság s az apriori elemek tulnyomó
volta következtében a társadalmi rend ugy áll a tömegek előtt, mint
természetfölötti, érzékfölötti, fölülről adott dolog. Mindenki beleszületik,
mindenkin megkérdezése nélkül uralkodik. A szociális vonatkozások bonyolult és
áttekinthetlen voltuk miatt láthatatlan hatalmak megnyilatkozásaivá lesznek. A
társadalmi rend misztikus jelleget kap, szimbolummá, predesztinációvá lesz.
Értékdualizmus. Az abszolut - relativ, a priori - a
posteriori, ur, szolga alapvető felosztása révén a
történet folyamán dualizmus áll elő, mely a társadalmi rend irányitó
ideológiáit és legfontosabb berendezéseit áthatja. Az első helyen emlitett
fogalmakat magasabbra értékelik, s a nem abszolutisztikus-apriorisztikus
berendezéseknek és ideológiáknak fölébe rendelik. Isten - világ, egyház -
állam, tulvilág - földi világ, azok az értékdualitások, melyekre az egyház a
maga felsőbbrendü voltát visszaveti. Azok a hatások, melyek az embereket a
fölülről rájuk erőszakolt apriorisztikus társadalmi rend megváltoztatásáért
való küzdelemre birják, a külvilág, a test, az anyag, a tapasztalás
felől jönnek; tehát ezek ellen megindul a harc, a rangsorban hátrateszik,
lefokozzák őket. Épugy tilos az a nézet, hogy ezek a dualizmusok
gondolatökonómiai és biológiai szükségletekből származnak, s hogy értékelésük
későbbi szociális termék, a fennálló hatalmi viszonyok eredménye.
A forma rangbeli felsősége. Ez értékdualizmusok
egyikét külön ki kell emelnünk, azt, amely a formának a tartalom, matéria,
anyag fölötti rangbeli felsőbbségét állapitja meg. A társadalmi rendet a priori
formának tekintik, mig az emberi szükségleteket, a termelőerők változásait,
melyek a társadalmi rend megváltoztatására irányulnak, matériának bélyegzik. A
forma felsőbbsége politikai-gazdasági téren fejlődött ki először, oly korban,
mikor tudományok még egyáltalában nem voltak. A forma organizatórius
kifejezése, a rend, minden uralom, hatalom, tekintély alapja. A fennálló
a forma, az ujnak, a keletkezőnek alkalmazkodnia kell keretéhez, alá kell
vetnie magát neki. A vallási, ethikai és jogi szabályok rendszere lassanként
átláthatatlan komplexussá bővül. A formalizmus hatalmas akadálya a
változtatásra való törekvésnek, mert hisz csak a műveltek, a kiváltságos
rétegek tagjai tudnak a formák között tájékozódni.
Szubstancialitás és hiposztaziálás. Az emberi
gondolkozás elpusztithatatlan hajlandósága; mely anthropomorf mivoltából
származik, a hiposztaziálás. Vonatkozások, tulajdonságok, képességek, eszmék
önálló, reálisan létező valamikké, szubstanciákká lesznek, eltárgyiasodnak.
Vannak szellemi és anyagi szubstanciák. Az utóbbiak is megszemélyesitésből, az
élettelen tárgyak meglelkesitéséből származnak. A társadalmi rend minden
irányitó ideológiájának alapja a szubstancia-fogalom. Isten, halhatatlanság, ég
és pokol, az állam, a haza, a jogrend stb. mind a szubstancia-képzet alapján
nyert megszemélyesitő hiposztaziálások. Feudális országokban tulnyomóak a
theológiai ideológiák, polgári-kapitalisztikus államokban a metafizikaiak (ész,
szabadság, egyenlőség, népfenség, demokrácia stb.). A
hatalom elvének varázsában nevelkedett em-
185
beriség könnyebben hódol meg, ha Isten, az állam, az egyház,
a felsőbbség nem mint vonatkozás-komplexusok, hanem
mint önálló, apriorisztikus, természetfölötti létezők, mint
hatalom-szubstanciák lépnek föl. Emellett aztán megfelelő értékhierarchia
fejlődik ki. A szubstanciának, mint állandó, alapul szolgáló valaminek nagyobb
értéke lesz, mint az egyes dolgoknak, embereknek, vonatkozásoknak; a szellemi
szubstanciák fölérendelődnek a materiális, gazdasági szubstanciáknak, a
tapasztalati tényeknek.
Teleológia. A társadalmi rend valamely célszerű
világberendezés részének tünik fel. A vég-ok, a teremtő, aki minden intézményt
bizonyos célra hozott létre, vagy Isten, vagy valamely metafizikai lény; ész,
természet, erkölcsi- vagy jogrend. Az állam, a tulajdon, a házasság, a család,
büntetés és jutalom Isten, az ész vagy az erkölcsi rend által megállapitott
céljai az emberi életnek. Ennek a társadalmi rendnek a megváltoztatása
egyértelmü volna e csalhatatlan mechanizmusnak, e megváltási tervnek
megbolygatásával.
Dogmatizmus. Az irányitó ideológiák dogmákká lesznek,
résztvesznek a csalhatatlanságban. E célból kanonizálják, pregnáns mondatokba
foglalják őket. Ők biztositják az abszolut igazság birását; aki megtámadja
őket, nem lehet hivő keresztény, igaz hazafi, jó polgár és erényes ember.
Abstrakció. Ez nem ideológia, vagy ideológiai
jellemvonás, hanem szellemi folyamat, amelynek segitségével fogalmakat,
itéleteket, elveket stb. alkotunk, még pedig az által, hogy egy képzetcsoport
egyes elemeit elhanyagoljuk, másokat pedig kiemelünk s
egy fogalommá stb. egyesitjük őket. Minden abstrakció relativ, a
dolgoknak s folyamatoknak egy kapcsolatát jelenti. Azonban az elhanyagolt
részletek lassanként feledésbe mennek s a kapcsolat
mint önálló létező jelenik meg. Ez az abszoluttálevési folyamat annál élesebben
tűnik szembe, minél soványabb a tartalma s minél nagyobb a terjedelme az illető
fogalomnak stb., más szóval minél magasabb a rangja a hierarchiában.
Már a primitiv fokon eljutott az ember lassanként annak
belátására, hogy a többiek tartós befolyásolása azáltal
érhető el legjobban, ha beléjük visszük azt a meggyőződést, hogy mindnyájunk
érdekében áll az, ami valóságban csak az egyesnek érdeke és akarata. A
logika formanyelvén szólva: egy abstrakció utján nyert partikuláris itéletet
általános érvényűnek tüntetünk fel. A relációk, a motivumok, a partikuláris
érdekek, amelyekből abstraháltunk, teljesen háttérbe szorulnak, a tökéletlen
jegyek lehullanak.
A fennálló erkölcsi, vallási és jogi törvények, amelyek az
embereknek bizonyos cselekvést irnak elő, az ideálok, melyek felé közeledniök
kell, mind abstrakció-termékek, s ezért relativak, de mindazonáltal általános
érvényességet követelnek a maguk számára. Ép igy minden abszolutság és
aprioritás abstrakció-folyamatnak köszönheti a létét. Minden társadalmi rend
rákényszerit az alája rendeltekre egy bizonyos magatartást, egy megkövetelt
létformát. Ez a rend többnyire rendkivül keskeny alapu, tulhajtott abstrakció
terméke, s ámbár általános érvényüségével tetszeleg, csak egy csekély kisebbség
érdekeit elégiti ki. A fennálló állapotok ellen harcukban olyan ideológiákat s
jelszavakat használnak fel a feltörekvő osztályok, amelyek — amint ez nem is
képzelhető másképpen — egy abstrakció-folyamat eredményei. Csakhogy a döntő
különbség abban áll, hogy ezeknek az abstrakcióknak szélesebb alapjuk van, mint
a hagyományosaknak, hozzáférhetők a tapasztalás ellenőrzése számára, nem
vesztették el a szociális-gazdasági állapotokkal való összefüggést, nem
szakadtak el teljesen ezektől.
186
Összefoglalásul: A fennálló társadalmi rend
fentartását szolgálják azok a tudományok, fogalmak, elméletek és hipotézisek,
amelyeknek abszolut jellegük
van, amelyek segitik a tekintély-gondolatot s a hatalom elvén alapulnak,
amelyeknek apriorisztikus szinezetük van s nem szorulnak tapasztalati ellenőrzésre,
amelyeket misztikus, romantikus
fény övez,
amelyek a megismerő ember dualisztikus
segédfogalmait értékrendszer alapjává teszik, s kivált melyek a szellemi
szubstanciákat a testiek fölé rendelik,
amelyek a forma rangbeli
felsőbbségét hirdetik,
amelyek közvetve vagy közvetlenül a
szubstancia képzetén épülnek fel,
amelyek teleológiai irányuak,
amelyek dogmákká alakulnak s gondolati képződmények
számára határtalan bizalmat követelnek,
amelyek abstrakció utján jöttek létre
s mégis azt állitják, hogy általános érvényüek.
Közvetlenül a társadalmi rend fentartásán munkálnak a
vallás, ethika, jogtudomány, politika stb. uralkodó ideológiái. Közvetett
hatásuk van a többi ismeret- és cselekvés-terekhez tartozó
abszolutisztikus-apriorisztikus ideológiáknak, mert asszociáció utján erősitik
a szilárdan meggyökerezett gondolatmeneteket, melyek tekintélyhivő
világnézethez vezetnek. Minél magasabban áll valamely természettudományi
abstrakció, annál abszolutisztikusabb a jellege, s annál erősebb az asszociativ
hatása. Ebben az értelemben oly abstrakciók is a fennálló társadalmi rendhez
tartoznak, mint pl. a tér és idő abszolutsága, a szubstancia képzete; ezek a
tekintély gondolatát sokszor erősebben támogatják, mint jogi fogalmak vagy
politikai jelszavak. A természettudományokban s az exakt tudományokban sem
beszélhetünk közömbös fogalmakról vagy hipotézisekről; adott esetben ezek is
politikai hatást fejtenek ki, bár az összefüggést csak bonyolult vizsgálatok
mutathatják ki. Ha a természettudományi és metafizikai ideológiák megrendültek,
akkor a politikai-tudományosaknak s sorra kell kerülniök és megforditva.
Minden ember biológiai, gazdasági, vallási és erkölcsi
egyén, sorsosa egy fajnak, nemzetnek, osztálynak, haszonélvezője vagy
elnyomottja egy társadalmi rendnek. Mindezeket a tulajdonságokat az asszociációs
utak hálózata köti benne össze. Az abszolutisztikus-apriorisztikus tendenciáknak
minden megerősödése, bárhonnan indul is ki, a fennálló társadalmi rend
megszilárdulása érdekében hat. Ha az ember politikai téren szakit a
tekintély elvével, de a többi tudományágakban tovább hódol neki, akkor az
elleplező irány végül mindig győzedelmes marad.
Befejezésül a tudományok rövid áttekintését adjuk a fennálló
társadalmi rendhez való viszonyukkal kapcsolatban.
1. A theológia, mint a vallási dogmák tudományos rendszere,
főfészke az abszolutisztikus-apriorisztikus világnézetnek. A bibliakritika
ellenben, ha még ugy erősködik is, hogy a biblia tekintélyét nem kivánja
lerontani, ellenkező irányban hat.
2. A filozófia. Minden filozófia, mely az emberbe
általános érvényű a priori elvek hitét akarja beleplántálni, végül is a
társadalmi rend fentartását segiti elő, bár többnyire nem foglal magában
utalást a fennálló hatalmi viszonyokra.
187
Az ismeretkritikai irányok szociális hatása attól függ, hogy
milyen álláspontot foglalnak el a tapasztalást illetőleg. A tapasztalás,
mely mindig a közvetlen észrevevésre támaszkodik, fenntartja az összeköttetést
a külvilággal, tájékoztatja az embert a saját szükségletei s a külvilágban
végbement változások felől. Az érzéki észrevevés a maga elemi mivoltában
hamisittatlan, minden embernek kivétel nélkül egyformán megbizható
tudósitásokkal szolgál. Nélküle megcsontosodna a társadalom. Ebben áll demokratikus
vonása.
Azok az ismeretelméleti irányok, melyek az ismeretet
valamely magasabb képesség (ész, szellem, intuició stb.) teremtő tevékenységére
viszik vissza, abstraktiv módon járnak el, de mégis általános érvényességet
tulajdonitanak ezeknek az ismereteknek. Értékitéletet, rangsort
állitanak fel; a tapasztalásnak alárendelt jelentőséget tulajdonitanak. A
szellem dicsőitése s az érzékiség lebecsülése, minden
racionalisztikus-idealisztikus ismeretelméletnek általában uralkodó vonása,
egyházi, vallási megfontolások hatása alatt keletkezett.
A kritikai, transzcendentális, formalisztikus
ismeretelmélet is támasza a tekintély elvének. Bizonyos tények érvényessége
kétségen felül áll, csak előfeltevéseiket szabad vizsgálat tárgyává tenni.
Minden kétség elnyomásával párosuló visszafelé való megokolás az a módszer is,
amelyet minden fennálló hatalom alkalmaz érvényességének legitimációja
érdekében.
Az empirikus-pozitivisztikus álláspont szétrombolja
és leleplezi ezeket az általános érvényü abstrakciókat s ezáltal
segiti az apriorisztikus intézmények elleni harcot. A tapasztalás is absztraktiv
folyamat, csakhogy alapja összehasonlithatatlanul szélesebb, mint az észbeli
megismerésé s távol tartja magát minden abszoluttá merevitéstől. A genetikus
módszert használja.
Minden metafizika többé-kevésbé transzcendens és általános
érvényü megoldásokat igér; ezért többnyire a fennálló társadalmi rend mellett
hat. A metafizika hatásaiban inkább politikai, mint filozófiai tudomány.
Végső elemzésben még a materializmus is ilyen értelemben hat merev
dogmatizmusa és abszolutsága révén. Forradalmi jellege másban van. A test és
lélek érték dualizmusát dönti meg, amelyen az uralkodó világnézet alapul, a
fennálló rendet sebezhető pontján, az értékrendszerben támadja meg. Ilyen
szolgálatokat teljesit a monizmus is; tagadja az értékek dualisztikus
rendjét, de végül az uniformizálás igyekezete az abszolutságba viszi.
A metafizika a végső alapokról s dolgokról szóló
spekulációkkal foglalkozik. Ezek a látszatproblémák, melyeket az emberiség
évezredek óta holt teherként hurcol magával, mesterművei az
apriorisztikus-misztikus gondolkozásnak.
3. A logika kétszeres mértékben járul hozzá a
társadalmi rend fentartásához. Először nem ad uj ismereteket s ezért semmit,
ami a fennálló rendet megdönthetné. Ellenkezőleg, ellenőrzi és osztályozza a
más forrásokból meritett ismereteket. Ezt az eredményt hozza létre az
ellenmondásnélküliség követelése is, hogy t. i. minden
ismeretnek meg kell egyeznie a más meglévő ismerettömeggel. A logika tételei
általános érvényüek és formális természetüek, ő maga normativ tudomány s ezért
tekintélyhivő. Csak ujabb időben merült fel az a nézet, hogy a logika törvényei
csak megállapodások és definiciók. Gondoljuk meg, milyen megrázkódtatás állana
elő, ha egy napon ez a nézet a tudományoknak s a szociális életnek egyéb terein
diadalmaskodnék.
4. A pszichológia a genetikus tudomány par
excellence; leleplezi az eszmék és elvek keletkezését, felfedi az általános
érvényü tételek érvényességének
188
gyökerét, s ezért a tekintélyhivő álláspont képviselői többnyire mint másodrendü tudományt kezelik. A fiziológia
pszihológia megforditja a tények eddigi rangsorát. Igaz, mindig voltak
pszihológiai irányok (spiritualisztikus, transzcendentális, racionális,
dialektikus, szubstancialisztikus irányok), melyek ezt a tudományt az
abszolutság és aprioritás szolgálatába akarták állitani, s a közvetlen
tapasztalással való összefüggését szétszakitani. A pszihoanalizis
megrenditi a fennálló értékrendszert, s ebben az értelemben leleplező hatásu;
de tulságba vitt dogmatizmusa révén erősiti a gondolkozás abszolutisztikus
hajlandóságait.
5, A matematika. Tekintélyét
gyakorlati alkalmazhatóságán kivül annak köszöni, hogy bonyolult
szimbolumnyelve miatt a tömegek szemében misztikus fény övezi. Mikor az
ujkorban elutasithatatlan tapasztalatok rohama következtében összeomlott a
theológia s a szkolasztikus filozófia, akkor a tekintély hitében felnőtt
emberiség uj általános érvényű bálványokat választott magának. A matematika igy
roppant tekintélyre tett szert. Mintája a szigoruan általános érvényű, formális
és apriorisztikus tudománynak, s kultusza oly rétegekben is elősegitette az
abszolutság és aprioritás iránt való hajlandóságot, melyek a theológiai dogmák
uralma alól már kivonták magukat.
Másfelől a matematika szolgáltatja a leghathatósabb
eszközöket arra, hogy az ember a természetben el tudjon igazodni, a neki
mutatkozó valóságos meg tudja ragadni. A természettudományoknak s a technikának
diadala, mely részint következménye, részint oka volt az utóbbi évszázadok nagy
társadalmi átalakulásainak, főleg a matematikai segédeszközöknek köszönhető. A
matematika fiktiv voltának ujabban történt fölfedezése, annak megállapitása,
hogy legfőbb tételei csak megállapodások és definiciók, az euklideszi geometria
egyeduralmának megdöntése, más téren sem tévesztették el hatásukat.
A fizika. A fizikának még mindig uralkodó fogalmai: a
tömeg s az erő, a szubstancia-képzet variációi, az utóbbi erősen perszonifikáló
jelleggel. A mehanisztikus természetfelfogás egy jelenségsor abszolultá
tevéséből áll, minden természeti jelenséget számokkal kifejezhető mozgásokra
visz vissza. A természeti folyamatokat abszolut módon akarja megmagyarázni, be
akarja bizonyitani létrejöttük szükségképpeni mivoltát, s többnyire az anyag
metafizikájává lesz. A matematikai fizikának épolyan tekintély-hatása
van, mint a matematikának; Kant teljesen apriorisztikus tudományként tárgyalta.
A legujabb időkig nem csupán a mehanikának, hanem az egész fizikának alapja is
a tér, idő s a mozgás abszolutsága volt.
A fenomenolisztikus fizika végez a mechanisztikussal. A relativitás
elmélete lehozta a fizikát az abszolutisztikus magaslatokból a tapasztalás
talajára s forradalmi átalakulást idézet elő az emberek gondolkozásában; de
másfelől tulságos abstrakcióival és matematikai spekulációval ugyszólván
Belzebubbal űzi ki a sátánt.
Mindeme abszolutisztikus tendenciák ellenére a fizika, mint
általában minden természettudomány, felforgató hatásu, mert haladása
megkönnyiti a tapasztalást s igy egyengeti a tudományos és szociális
forradalmak utját. Ezt a folyamatot a mechanisztikus álláspont avval segiti
elő, hogy materialisztikus jellegénél fogva megrenditi az uralkodó
értékdualizmust.
7. Asztronómia és asztrológia. A fizikáról mondottak
az asztronómiára vonatkozólag is érvényesek. Az asztrológia csak látszólag
tartozik a természet-
189
tudományok közé, valójában
misztikus-apriorisztikus-teleológiai spekuláció, mely az érzékfölötti
hatalmak rendelésébe való föltétlen belenyugvásra vezet.
8. A kémia az abszolut szubstanciára s a suly
megváltozhatatlanságának abstrakciójára épül föl. Sokkal dogmatikusabb, mint a
fizikai. Fődogmáját, az atom oszthatatlanságát, a rádióaktivitás felfedezése
megdöntötte. Ennek a tudománynak mai állása ugyanolyan képet mutat, mint a mai
társadalmi rend. Az uj tapasztalatok felfedték gyökereit, de a tekintélyen
alapuló formulák mégis tovább uralkodnak.
9. A geológia. Azzal, hogy a termelés történetének
tekintélyét s az egyházi dogmákat megdönti, felforgató módon hat.
10. A biológia. Győzelemre vitte az életfolyamatok
dinamikus szemlélésmódját a morfológiaival szemben, mely nem más, mint a forma
elvének tulbecsülése és a tudomány mozdulatlan állapotára vezet. A mehanisztikus
biológiáról ugyanaz áll, amit már elmondottunk a mehanisztikus fizikával
kapcsolatban. A vitalisztikus biológia teológiai irányu és
természettudományi szinezetü miszticizmusra vezet. Mindezek a biológiák az
abszolut szubstanciafogalmon alapulnak; relativisztikus biológia csak most van
keletkezőben. A darvinizmus rideg abszolutsága, merev dogmatizmusa és
mechanisztikus teleológiája odavezetett, hogy ezt az elméletet, — mellyel
valamikor harcban állt az egyházi s az állami hatalom — ma sikerrel aknázzák ki
reakciós célokra.
11. Az esztétika. Minden esztétikai irány abstrakció
utján megalkotja a maga szépségideálját, melyet aztán abszolutnak tekint.
Általános tendencia, hogy a műalkotások keletkezését transzcendens okokra
szerelik visszavezetni. Felburjánzik a misztika s a szubstancialitás. A
naturalisztikus irányok se tesznek mást, minthogy visszájára forditják az
eddigi értékhierarhiát; relativisztikus esztétika eddig még nem vergődhetett
túlsulyra.
12. Az ethika. Idealizmus, formalizmus és
rigorizmus az abszolutisztikus ethikai irányok; az eudaimonizmus,
evolucionizmus és utilitarianizmus kapcsolatot próbál létrehozni az ethika
és a tapasztalás között. A materialisztikus ethika véget vet a szellemi
képességek és szubstanciák eddigi uralmának. Minden ethika, mely abszolut
parancsokat és tilalmakat állit fel, mely minden
embertől társadalmi helyzetére való tekintet nélkül egyformán engedelmességet
követel, szükségképpen dualizmust hoz létre az emberi cselekvések relativsága s
az erkölcsi törvények abszolutsága között, mely mindig a fennálló hatalom
malmára hajtja a vizet. Az az ethika, mely az erkölcsi törvények kötelező
erejét formájukra vezeti vissza, autoritárius hatást fejt ki. Ezzel
szemben az az ethika, mely elvet minden tapasztalat utján nem hitelesithető
parancsot, forradalmi módon hat.
13. A történettudomány. A régebbi történettudomány
teljességgel eltekintett (abstrahált) a szociális és gazdasági tényektől,
tárgya a háboruk, dinasztiák és államformák története volt. Ez az irány még ma
is igen elterjedt, épugy, mint az a felfogás, mely a nagy személyiségeket
tartja a történelem főtényezőinek. Azonkivül különböző eszmék uralmának s harcának
is tekintik a történelmet. Mindezek az eszmék megszemélyesitett, szubstanciális
létezők, melyek a történést céltudatosan irányitják. Mindezek a módszerek
kedveznek a tekintély-elv uralmának; az egyes ember számára a világtörténés
apriorisztikus érzékfölötti hatalommá lesz, mely sorsa felől dönt.
14. A nyelvtudomány. Először is a nyelvtant
kell emliteni, amely époly abszolutisztikus-apriorisztikus tudomány, mint a
logika. Megkérdezésük nélkül
190
erőszakolják rá az emberekre, mint
valami misztikus, hiposztazált népszellem termékét. Ezzel szemben a nyelvkritika
genetikus-forradalmi tudomány, mely fölfedi az uralkodó eszmék és elvek
eredetét. A modern nyelvtudományban mindazonáltal számos elmélet van, melyek a
nyelvek eredetét és fejlődését apriorisztikus elvekből akarják magyarázni.
15. A jogtudomány. Ez a fennálló társadalmi rend
leghatalmasabb támasza, s többnyire — kivált a jogi dogmatika — arra szolgál,
hogy igazolja a fennálló helyzetet. Ezt a célt szolgálja minden olyan
jogtudományi irány is, mely jogi szabályok eredetét és kötelező mivoltát
hiposztaziált metafizikai létezőkbe helyezi, amilyen
pl. a jogi tudat, jogi érzék, ész, természet, vagy a priori fennálló jogrendet
vesz fel. Egyben a jogtudomány a forma elvének voltaképpeni birodalma.
A szokásos államtudomány az állam
formális-abszolutisztikus fogalmára épül, amely teljességgel eltekint a
gazdasági és hatalmi viszonyoktól. A „politikai metafizika” majdnem minden
jelszavának, amilyen pl. az egyenlőség, szabadság,
népfenség, demokrácia, stb. ugyanez a jellege, a tapasztaláson kivül álló
hatalmi tényezőknek számitanak, amelyek az ember sorsát eldöntik, s ezáltal
misztikus jelleget nyernek. A modern biológiai államelmélet is többnyire
az abszolutum-alkotás terméke.
16. A közgazdaságtan. A klasszikus nemzetgazdaságtan
tulzottan abstraháló mivoltánál fogva az abszolutisztikus-apriorisztikus
világnézet támasza A merkantilizmus, liberalizmus, a
szabadkereskedelmi- és a védővámmozgalom összes jelszavai a gazdaságilag
erősebbek érdekére szabott abstrakciók, melyek mégis általános érvényességet
követelnek a maguk számára. A marxi gazdaságtan fölfedte, hogy a gazdasági
kategóriák csak a gazdasági élet hiposztaziált, megszemélyesitett vonatkozásai;
leleplezte misztikus oldalukat, fétis-jellegüket.
17. A statisztika. Ha adatai nem hamisak, leleplezi a
fennálló állapotokat. Ebben az esetben a szociális valóság objektivált
kifejezése.
18. A szociológia, mint uj tudomány, minden érték
ujjáértékelését jelentette s minden régi elvvel végzett. Mégis a legmodernebb
szociológiában is vannak olyan irányok (pl. a biológiai és anthropológiai
szociológia bizonyos válfajai), melyek dogmatizmus, abszolutság és misztikus
spekuláció tekintetében nem maradnak el a régibb tudományok mögött.
A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség