2012-04-12 11:08:50
527
I.
Alig van egy-kettő a
szociálpolitika kérdései közül, mely annyira
az érdeklődés homlokterében állana, mint a sztrájk. Sőt aktualitása és érdekessége napról-napra
növekedik, mert egyre-másra merülnek föl oly jelenségek, melyek a proletariátus
folyton izmosodó erejéről tesznek tanuságot. A
szervezett munkások száma elérte a 150.000-t, évek óta fenyegeti a haza
tulajdonosait a mezőgazdasági sztrájk réme; vasuti
sztrájk és passzív rezisztencia már polgárjogot nyert a magyar ember
szótárában, a vidéki városok egymásután arra virradnak, hogy kiütött az
általános sztrájk, szóval a veszély itt van a kapuk
előtt s lehet bátran körülhordani az országban a véres kardot, mint hatszáz
évvel ezelőtt a nemzeti veszedelemnek idején. Minthogy a sztrájk a munkásságnak
az uralkodó osztálylyal vívott harcában
leghatékonyabb gazdasági fegyvere, arra
irányul minden „komoly” tudósnak és szociálpolitikusnak törekvése, mint lehetne
a munkásság kezéből ezen fegyvert legkönnyebben
kicsavarni vagy legalább hasznavehetetlenné tenni. Az uszítók kórusából
fenyegető hangok és alázatosan kérő fohászok
repülnek a kormány felé, lépjen már végre
erélyesen föl a „sztrájkmánia” ellen s a kormányban és törvényhozásban meg is van a
hajlandóság ily értelmű törvény alkotására. Más oldalról nem hiányoznak olyanok
sem, kik, mint Ágoston Péter oly törvényt sürgetnek, mely a teljes
sztrájkszabadságot biztosítsa. Viszont mások ugy
vélik, hogy ily radikális intéz-
528
kedésre szükség nincs, csak a
kirivóbb visszaéléseket kell megszüntetni, mert a
jelenlegi törvények bizonyos módosítások mellett kellő alapot nyujtanak a. munkásság érdekeinek
megóvására. A kérdés mai állása szerint tehát annak sulypontja
a sztrájk törvénybeli szabályozásában rejlik s jelen
értekezés tárgya a sztrájk és törvényhozás közötti viszony minden oldalról való
megvizsgálása.
Ezen problémát1
három szempontból lehet vizsgálat tárgyává tenni:
A tételes törvények
szempontjából különbséget kell tennünk ipari és mezőgazdasági munkások között.
Különböztetnünk kell továbbá oly sztrájk között, mely nem jár a szerződési kötelezettség megsértésével s olyan
között, mely a sértést maga után vonja. Sztrájk alatt természetesen annak
legáltalánosabban elfogadott fogalmát értjük, tudniillik bérmunkások
munkabeszüntetését kedvezőbb munkaföltételek elérése,
avagy gazdasági és politikai helyzetük javitása
végett.
Az ipari munkások
tekintetében kétséget nem szenved, hogy a szerződésszegéssel járó sztrájk tilos
és azonfölül büntetendő. Az ipar-törvény 159. §
szerint azon segédet vagy gyári
munkást, ki munkájából jogtalanul kilép, az iparhatóság visszahozathatja,
kötelessége teljesítésére szoríthatja és
meg is büntetheti. Ezen intézkedés annál sulyosabban esik a latba, mert a sztrájkok sikerét főleg a
munka meglepetésszerű beszűntetése
dönti el, ez pedig többnyire szerződésszegéssel
jár.
Nem ily világos a
jogállapot azon sztrájkok tekintetében, melyek nem vonják maguk után az
elvállalt szerződési kötelezettség megszegését. Az ipartörvény 162. §-a érvénytelennek nyilvánítja a munkások összebeszéléseit és
egyezményeit, melyeknek az a céljuk, hogy a munkaadóktól jobb munkaföltételeket csikarjanak ki. Minthogy ezen törvényszakasz büntető intézkedést nem tartalmaz,
sokan² azon nézetre helyezkedtek,
hogy a szerződésszegéssel nem járó sztrájkot a törvény elismeri, illetőleg nem
tilalmazza, s csak a magánjogi érvényességet és a bírói jogsegélyt vonja meg
tőle.
Ezen nézet azonban
kettős irányban téves. Mihelyt a törvény valamit érvénytelennek nyilvánít, azt egyuttal tilalmazza is, különben nem volna intézkedésének
semmi értelme. A különbség csak az, hogy ilyenkor a tilalom megszegésének csak
magánjogi hátrányait állapítja meg, míg más esetekben még büntetőjogi
következményeket is állít föl.
1. Jelen
értekezés kiegészítése és szabatosabb formulázása azon fölszólalásnak, melyet a Magyar Jogászegyletben a
sztrájk jogalapjáról folyó vitában 1907 május havában
tartottam.
2. Köztük Papp
Dávid és Ferenczi Imre is, jogászegyleti
fölszólalásaikban.
529
A különbség tehát nem
minőségi, hanem csupán mennyiségi, amint a 162. § sem különböztet aszerint,
hogy az összebeszélés szerződésszegéssel jár-e vagy nem. A tényleges életben
még ez a mennyiségi különbség is a minimumra redukálódik, mert a
szerződésszegéssel járó sztrájkot a törvény bünteti ugyan s mégis mit látunk? A legritkább esetben történik meg,
nagyméretű sztrájkoknál pedig teljesen ki van zárva,
hogy a sztrájkoló munkásokat megbüntessék, vagy hogy a munkaadóhoz
visszavezessék. Teljesen azonos tehát az ipari sztrájkok elbírálása, akár történt szerződésszegés, akár
nem. Az első esetben van ugyan törvénybeli büntetés, de nem lehet alkalmazni, a másik esetben nincs büntetés törvényileg
előírva, tehát ezért nem alkalmazható,
— tény azonban az, hogy a sztrájk mindkét alakjában törvényellenes. Értekezésem
további folyamán reá fogok mutatni, hogy a sztrájkszabadság kérdése egyuttal
az egyesülési és gyülekezési szabadság kérdése is, ezzel együtt áll vagy bukik. Alapelv a közigazgatási jogban,
hogy egyesületet alapitani és gyűlést tartani csak a
törvényben meghatározott célokra lehet, — s semmiesetre
sem oly eredmény létrehozása, melyet a törvény érvénytelennek nyilvánít. Tehát
midőn a belügyminiszter valamely szakegyletnek nem engedi meg a sztrájkrendezés
jogát, vagy pedig egy vidéki szolgabírócska
nem veszi tudomásul oly gyűlés bejelentését, melyen a munkabeszüntetésről
tanácskoznak, tulajdonképpen a tételes jog alapján állanak,
mert az ipartörvény által tilalmazott dolgokról van szó. Nem akarok most azon perfidiával foglalkozni, hogy a kormány egymás után hagyja
jóvá a munkaadók egyesületeinek alapszabályait, melyekben a kizárás
rendezésének a lehetősége is benne foglaltatik; csupán azokkal szemben, kik az
ipartörvény 162. §-ában valamely modern intézkedést,
a sztrájkszabadság elismerését látják, óhajtottam kimutatni, hogy ezen
törvényszakasz tökéletesen elegendő alapot nyujt
mindennemű sztrájkmozgalom elfojtására.
De meg kell cáfolnunk
azon állítást is, mintha a szerződésszegés nélküli sztrájk nem volna
büntetendő. Ezt csupán akkor állíthatjuk, ha az ipartörvényből csak a 162. §-t
olvassuk el. De már a 164. § kimondja, hogy
aki ezen összebeszélések és
egyezmények létesítése, terjesztése vagy foganatosítása céljából a
munkaadókat vagy munkásokat szabad akaratuk érvényesítésében fenyegetés vagy testi bántalmazás
által akadályozza vagy akadályozni törekszik, elzárással és pénzbüntetéssel
büntetendő. Aki a közigazgatási hatóságok jogszolgáltatását ismeri, tudja, hogy
ezen törvényszakasz alapján minden
sztrájkoló munkást meg lehet büntetni. Sőt a törvény még maga ad utmutatást arra nézve, hogy a büntetés a legenyhébb esetre is alkalmaztassék,
midőn kimondja, hogy elzárásnak csak akkor van helye, amennyiben a büntetőtörvények
szerint sulyosabb büntetés nem alkalmazandó. A
büntetőtörvény 177. §-a szerint magánosok elleni erőszak vétségét követi el az,
aki a munkabér fölemelése vagy leszállítása végett valamely munkás vagy
munkaadó ellen erőszakot követ el, azt
szóval vagy tettel bántalmazza vagy erőszakkal
fenyegeti. Már ezen az alapon
530
is nagyon kevés kell ahoz,
hogy valaki a büntethetőség határát tullépje, az ipartörvény pedig még ennél is kevesebbet kiván. A munkás, ki társának szemrehányást tesz, vagy bármi
módon görbe szemmel néz rá, bátran elítélhető ezen
szakasz alapján.
Az ipartörvény szerint
az iparhatóság, mihelyt a munkabeszüntetésre irányuló összebeszélések
tudomására jut, köteles a békéltetési eljárást megindítani. Sokan ezen
intézkedésben a sztrájkjog elismerését látják. Ezek azonban szem elől
tévesztik, hogy a törvényszakasz nem tesz különbséget, vajjon
a sztrájk szerződésszegéssel jár-e vagy nem, holott a törvény az utóbbit minden
kétséget kizárólag bünteti.
Sokkal egyszerűbben áll a kérdés a
mezőgazdasági munkásokra nézve. Rónai Zoltán figyelmeztetett arra, hogy a
mezőgazdasági munkások sztrájkja majdnem mindig szerződésszegéssel jár, mert a
mezei munka nem oly folytonos, előre meg
nem határozott időre szóló tevékenységet jelent, mint az ipari s a
mezőgazdasági munkás kevés kivétellel határozott időre és munkára (nyári
munkaévad, aratás, cséplés, vetés stb.) szerződik. Ezen
munkának abbanhagyása tehát mindig szerződésszegést
jelent. Maradna hátra azon eset, mely az utóbbi időben nagy jelentőségre
jutott, t.i. hogy a mezőgazdasági munkások még
a munkaidény kezdete előtt összebeszélnek, hogy a munkát csak az általok megállapított föltételek alapján vállalják el. Ezen
összebeszélés azonban már nem tekinthető tulajképpeni
értelemben vett sztrájknak, mert az összebeszélésnek munkabeszüntetésre kell
irányulnia, ezen esetekben pedig a munka meg sem kezdetett.
De a rabszolgatörvény
66. §-a még ezen eshetőségről
is gondoskodik, midőn kihágásnak nyilvánítja, ha valaki a gazdasági munkásokat
és napszámosokat arra ösztönzi, hogy munkásigazolványokat
ne szerezzenek.
A mezei munkások
sztrájkjáról az 1898: II. t: c. 62-65.
§-ai rendelkeznek s nemcsak az egyes szerződéstszegő munkást sujtják
büntetéssel, hanem még azt is, aki résztvesz oly
összejövetelen, melynek tárgyát a munkabeszüntetésről való tanácskozás képezi.
Hasonló intézkedéseket tartalmaznak az 1898: II. t.-c.-hez
fűződő, a vizimunkálatoknál, az ut-
és vasutépitéseknél alkalmazott napszámosokról és erdei munkásokról stb. szóló
törvények.
Két körülményt kell még itt figyelembe venni.
Az első az, hogy a munkások egyesülési és gyülekezési, röviden koalíció joga,
mely a sztrájkjog alapföltétele, Magyarországon
egyáltalában nem létezik. A második körülmény fontosságát Ágoston Péter emelte
ki s ez a hatóság toloncozási jogában áll, t.i. a
sztrájkoló munkást, ha nem illetőségi helyén tartózkodik, a közigazgatási
hatóság bármikor eltoloncolhatja. Aki az ipari munkások folytonos
helyváltoztatását ismeri, tudni fogja, mit jelent ez a jog, mely felér a legsulyosabb kihágási büntetéssel.
Megállapíthatjuk
tehát, hogy a magyar törvények értelmében sztrájkszabadság egyáltalában nincs,
a sztrájk a törvény által mindig tilalmazott s kevés kivétellel büntett cselekmény, a kivételnek látszó
531
esetek tekintetében a
törvény nagyon könnyen magyarázható a sztrájkszabadság rovására. Betetőzi
mindezt a közigazgatási hatóságok sztrájkellenes gyakorlata. Ez utóbbira nézve szintén meg kell jegyezni, hogy
az egyesülési és gyűlésezési jog tekintetében a törvényhozás 40 év óta
következetesen elutasítja magától azon föladatot, hogy azt törvénybe iktassa s ezen kérdések szabályozását teljesen a
kormány és a közigazgatási hatóságok jogkörébe utalja át. Tehát a miniszterium, midőn az egyesülési és gyűlésezési jogot
rendeletileg szabályozza, a törvény helyett intézkedik, — mint mondani szokás,
törvénypótló hatáskörben jár el.
A föntiek alapján nem
érthetünk egyet Ferenczi Imre álláspontjával, ki a sztrájk fogalma alá a
bérmunkásoknak csak a koaliciójog alapján jogilag
megengedett munkabeszüntetést érti. Ezen a közfölfogástól rendkívül eltérő
definíció alapján Magyarországon egyáltalában nem is
beszélhetünk sztrájkokról, mert koaliciójog nincs, a
sztrájk pedig büntetendő s mindenesetre tilalmazott cselekmény s legföljebb
mint már említettük, a munkabeszüntetések egy csekély százalékát lehetne igen
enyhe törvénymagyarázat által Ferenczi meghatározása
alapján sztrájknak minősíteni. (Folytatjuk.)
***
550
II.
Láttuk tehát, hogy a
magyar törvényhozás jelenlegi álláspontja teljesen sztrájkellenes. Ennek dacára
a munkáltatók egy jelentékeny
csoportja, az agráriusok összes egyesületei az eddigieknél sokkal szigorubb sztrájktörvényeket követelnek. Viszont azon
kevesek, kik a kérdést modern szempontból tudják fölfogni és belátják, hogy a koaliciójog és sztrájkszabadság megszorítása csak előmozdítja
a sztrájkok gyakoriságát, azt kívánják, hogy hozassék
egy uj törvény, mely a sztrájkjogot elismeri s a büntetőjogi
következmények kimondását a legszűkebb térre szorítja.
Milyen legyen ezen uj
sztrájktörvény, erre nézve nagyjában egyetértek
azon alapelvekkel, melyeket Ágoston Péter „A sztrájk
jogalapja” című értekezésében kifejtett. A tényleges viszonyokat tekintve
azonban nem az a kérdés fontos, milyen legyen, hanem hogy milyen lehet az uj sztrájktörvény s mennyiben várható az, hogy annak
rendelkezései a gyakorlati életben alkalmazást nyerjenek? Ezen
kérdéssel óhajtok itt kizárólag foglalkozni.
Azon egyedül helyes fölfogás szerint, mely a jogot
a gazdasági élet függvényének tekinti, a törvény nem más, mint kifejezője azon
hatalmi egyensulynak, mely az egyes társadalmi osztályok között a törvény meghozatalának
időpontjában fönnáll. Természetesen, törvényen nem minden jelentéktelen
törvényt értünk, hanem csakis olyanokat, melyek
a különböző társadalmi osztályok közötti, ugynevezett
osztályközi jogviszonyokat szabályoznak. Midőn tehát az alsóbb néposztályok
fölött az uralkodó csoport korlátlanul uralkodik, az összes törvények a legridegebb
reakció szellemét fogják visszatükröztetni. Mihelyt az alsóbb osztályok erőre
kapnak, ezen változás kifejezésre jut azonnal az
engedményekben, melyeket a törvényhozás nekik tenni kénytelen. Ha pedig az
alsóbb osztályok befolyása állandósul, ugy minden egyes törvény
valóságos kompromisszum lesz, megegyezés a különböző társadalmi osztályok
között.
551
Ezen általános szabály
azonban sok esetben módosulást szenved. Lesz olyan törvény is mely nem hű
kifejezője a társadalmi osztályok valóságos erőviszonyainak. Ezek, hogy Nietzschenek
egy ismert kifejezését
használjam, korszerűtlen — unzeitgemäss — törvények.
Korszerűtlen törvény létrejöhet két irányban, t.i. vagy
kedvező az alsóbb néposztályok érdekeire
nézve, vagy pedig reakciós irányu lesz.
Mindkét esetben sorsa az, hogy papíron fog maradni, mert végrehajtani csak oly
törvényt lehet, mely megfelel a
tényleges osztályközi erőviszonyoknak.
Nézzük röviden azon
lehetőségeket, hogy mint jöhetnek létre „korszerűtlen” sztrájktörvények. A
proletariátusra nézve kedvező értelemben ez csak momentán befolyások hatása
alatt történhetik. Igy lehetséges, hogy valamely tömegtüntetés,
nagyarányu sztrájkok lecsillapítása végett fognak
hozni egy liberális sztrájktörvényt. Az is megtörténhetik, hogy valamely párt
taktikai okokból, hogy ellenfelét falhoz szorítsa, viszi keresztül a törvény
meghozatalát. Nincs az sem kizárva, hogy a parlament néhány nagy befolyásu, humánus gondolkozásu
tagjának behatása alatt jön létre ily törvény, vagy pedig a munkásosztály
pillanatnyi jóindulatának, vagy semlegességének megnyerése végett terjeszt be ily törvényjavaslatot valamely
kormány. Ha azonban a munkásosztály hatalmi pozíciója még nem állandó, a rendkívüli
körülmények megszűntével a törvényt többé vagy egyáltalában nem hajtják végre,
vagy csak az uralkodó osztály érdekében.
Magyarországon igen
könnyen elképzelhető ilyen korszerűtlen törvények létrejövetele, azon állandó
konfliktus folytán, mely az uralkodó osztályok és a király között fönforog, mely az általános választójog napirendre
hozatalát is eredményezte. De amint a királyság által a XVI.—XVIII. században
kierőszakolt jobbágyvédő törvények eredménytelenek maradtak, ugyanez volna
sorsa most is például egy fölülről kezdeményezett
liberális sztrájktörvénynek. Csak ha az ipari és mezőgazdasági munkásság tulnyomó részben szervezve lesz, szűnik meg korszerűtlennek
lenni egy oly törvény, mely a sztrájkszabadságot
biztosítaná.
Nézeteim megvilágítása
céljából említek néhány példát a korszerűtlen törvényekre. Ilyen elsősorban a
nemzetiségek egyenjoguságáról szóló törvény. Ez
1868-ban szintén felsőbb nyomás alatt jött létre, de az uralkodó osztály, mely az állami és törvényhatósági
közigazgatást teljesen hatalmában tartja, mindeddig meg tudta akadályozni annak
végrehajtását. Korszerűtlen törvény a kiegyezésről szóló 1867: XII. t.-c. is,
mely az összes közös intézményekben biztositja a
paritást Ausztria és Magyarország között. Minthogy azonban Ausztria
gazdaságilag sokkal erősebb, a paritás papíron maradt s a közös intézményekben
Ausztria tulsulya nyilvánvaló. Egyáltalában korszerűtlen
minden törvény, mely alkotmánybiztosítékot tartalmaz, mert azt mutatja, hogy a király
tényleges hatalmával a nemesség nem tud kellő ellensulyt
szembehelyezni s kénytelen papírkijelentésekkel megelégedni. Jellemző dolog az
is, hogy a robotot már 1848-ban eltörölték, mégis az uj
cselédtörvény
552
mint nagy vívmányt mondja ki, hogy a robot és
ingyenes munka tilos, tehát az 1848-iki törvények nagyhangu
kijelentései dacára a nemesség 60 évig képes volt ezen
törvény végrehajtását megakadályozni.
Áttérhetünk most az
ellenkező esetre, midőn valamely reakciós törvény korszerűtlen, tudniillik nem
lehet azért végrehajtani, mert többé nem felel meg az osztályközi
erőviszonynak. Az uralkodó osztály legfőbb törekvése a feltörekvő
proletariátussal szemben odairányul, hogy
minél továbbra halaszsza azon időpontot, mikor
a törvényhozásban nekik is résztvételt kell engedni.
S bár a gazdasági szervezet, a társadalmi termelés körében a munkásság pozíciója
már megerősödött, a törvényhozásból ki lévén zárva, a törvények kizárólag az
uralkodó osztály érdekében hozatnak. Sőt ezen osztály, uralmát inogni érezvén,
a legkétségbeesettebb eszközökhöz folyamodik annak megszilárdítására s éppen
ezen időkben hozza azon törvényeket, melyek az érdekei ellen irányuló
cselekményeket a legsulyosabb büntetésekkel sujtják. Ez azonban csak a saját félelmük elaltatására
alkalmazott narkotikus eszköz, mert a gyakorlatban ezen törvényeket alkalmazni nem lehet. Igy a sztrájkok büntetése megszűnik végrehajtható lenni,
mihelyt a munkásság szervezettsége magas fokot ért el, mert tízezreket nem
lehet szerződésszegés miatt lecsukni. Ily korszerűtlen törvény lesz az uj cselédtörvény is, mely a munkabérek emelkedésének akarja
utját állni, ez pedig, minthogy a nagyarányu
kivándorlás és az ipar — bár lassu — fejlődése
következtében a mezőgazdaságban a munkakínálat csökkenése állott be, oly elemi
gazdasági folyamat, melyet semminemű büntető intézkedéssel megakadályozni nem
lehet. Azonkívül a cselédek szervezkedése is halad
napról-napra előre s a törvény embertelen sztrájkbüntetései azon fognak kudarcot
vallani, hogy a nagyterjedelmű sztrájkoknál nem lesz
lehetséges azokat alkalmazni s a munkások nyílt sztrájk helyett amerikázásra
fognak áttérni, melylyel szemben a munkaadó teljesen
tehetetlen.
III.
Előző fejtegetéseimben mint tényt állítottam oda, hogy a munkásokra
nézve kedvező, de korszerűtlen
törvények nem hajthatók végre, azonban ennek okait részletesen nem fejtettem
ki. Áttérek most ezen körülmény beigazolására,
valamint annak kimutatására, miért bírnak Magyarországon oly jelentőséggel a törvényen
kívül létező egyéb jogforrások (rendelet, statutum)
egyáltalában s különösen a sztrájkjog szempontjából oly rendkívüli
fontossággal?
Utszéli igazság, hogy valamely
törvény jósága nem intézkedéseinek helyességétől, hanem attól függ, miképpen
alkalmazzák azt a gyakorlatban. A törvény végrehajtására
pedig a bíróságok és közigazgatási hatóságok vannak hivatva. Minthogy a
sztrájkkal összefüggő kérdések fölött — osztályközi vonatkozásban — a bíróságok
ritkábban vannak hivatva dönteni, itt főleg a közigazgatási hatóságokról fogunk
beszélni s a bíróságokról csak éppen annyit jegyzünk meg, hogy bíróságaink álláspontja sztrájkkérdésekben
mindig a munkaadóknak kedvező.
553
A közigazgatás az
uralkodó osztály sajátos terrenuma, melyet kizárólag
ő tart megszállva és elfoglalva. Áll ez első sorban a miniszteriumról,
melynek tagjai egyénileg is az uralkodó osztály kebeléből kerülnek ki s állásuk
a cenzusos képviselőház és a nagybirtokos főrendiház bizalmától függ, valamint a
helyi közigazgatási hatóságoktól, melyeknek tagjait a virilisták s általában a
birtokos osztály választják. Természetes, hogy ezek a törvények végrehajtásánál
osztályos társaik érdekeit fogják szem előtt tartani s igyekezetükön hajótörést fog szenvedni a törvény minden
papiros-jóakarata. Ez a korszerűtlen törvények hatástalanságának az igazi oka.
S éppen azért általános jelenség, hogy
az uralkodó osztály, ha már kénytelen is az alsóbb osztályokat
választójogban részesíteni, a helyi közigazgatásból kizárja őket s a virilizmus által igyekszik hatalmi
állását föntartani, mint például Ausztriában, Németországban
s törekvése arra fog irányulni, hogy az
osztályközi kérdések szabályozása a törvényhozás jogköréből a közigazgatási
hatóságok hatáskörébe utaltassék át.
Magyarországon ezen kérdés különös fontossággal bír. A sztrájkról intézkedő
törvényeink — kivéve a büntetéseket, melyek tekintetében igen bőbeszédűek —,
eltekintve az ipartörvény 163. §-ától, egyáltalában nem intézkednek
s nem tartalmaznak szabályokat és utmutatást arra
nézve, milyen legyen a
hatóságok szerepe a sztrájkok kitörése, az egyeztetés körül stb. Azonkívül a
sztrájkjoggal szorosan egybefügg az egyesülési és gyűlésezési szabadság, mely a
munkásságra nézve föltétel. Erre sincsen törvényünk, ugy hogy mindhárom fontos joganyag szabályozása a miniszterium rendeleti és a helyi közigazgatási hatóságok
intézkedési jogkörébe tartozik. S ennek megvan a maga fontos oka. Ha a
törvényhozás szabályozná ezen kérdéseket,
ugy a törvények tárgyalásánál érvényesülhetnének oly
befolyások, melyek az uralkodó osztályra kedvezőtlenek. A törvényhozásban
nagyobb a szeméremérzet, mint a központi és helyi hatóságokban, mert a sajtó és
nyilvánosság ellenőrzése alatt áll, ez pedig az
utóbbiaknál teljesen hiányzik. Láttuk például a cselédtörvényjavaslat
tárgyalásánál, midőn az országgyűlésnek kétségtelenül reakcionárius
többsége kénytelen volt a névszerinti szavazás elrendelése folytán leszavazni a
miniszter által javasolt azon intézkedést, mely a gazdának becsületsértési szabadalmat ad cselédjével
szemben, sőt a közhangulatot látva, Darányi is kénytelen volt a saját javaslata
ellen szavazni. A miniszteri rendeletek kibocsátásánál és a helyi hatóságok
intézkedéseinél, melyek többnyire
zárt körben, továbbá a periferiákon történnek, hol a
nyilvánosság és a sajtó hiányzik, nem éreztetik hatásukat ezen
kellemetlen tekintetek s az uralkodó osztály érdeke a maga teljességében
érvényesülhet.
Alkotmányjogi alapelv,
hogy egyik legfőbb alkotmánybiztosíték az egyesületi és gyűlésezési szabadság.
Ezen alapelv ellenére Magyarországon nincs erről törvény, bár meghozatalát
misem akadályozza. De a magyar uralkodó osztály kettős szempontból tekinti az alkotmánybiztosítékokat : fölfelé, hogy kivételes helyzetét a királysággal szemben megvédje, —
lefelé, hogy a feltörekvő
554
proletariátust visszaszorítsa. Minél
több alkotmánybiztosíték fölfelé, minél kevesebb lefelé! S ezért van, hogy az
egyesülési és gyűlésezési jog
törvénybe iktatásáról nincs szó az Andrássy által
javasolt alkotmánybiztosítékokban, hanem
erre nézve marad az előbbi állapot: a miniszterium rendeleti hatásköre. Ennek következménye az,
hogy a munkásegyesületek és munkásgyűlések kivételes szabályok alatt állanak s a sztrájkok körüli eljárásban a közigazgatási
hatóságok kényők-kedvök szerint
járhatnak el.
A magyar történelemből
igen sok példát hozhatunk föl, melyek igazolják, hogy a törvényen kívül álló
jogforrások nagyobb szereppel bírtak az osztályközi jogban, mint maga a
törvény. Werbőczy hármas könyvének tekintélyét és fönmaradását
az biztosította, hogy alaptételei kedvezők voltak a nemességre nézve, vagy pedig a nemesség érdekében
igen könnyen voltak főlhasználhatók. Werbőczynek
egyik fő tétele, hogy a szokás
törvényrontó erővel bír, tudniillik, hogy a későbbi ellenkező szokás a törvényt
hatályon kívül helyezi. Ezen tétel később a magyar magánjog alapelve lett,
aminek igen érdekes oka van.
Mint már előbb említettük,
a Habsburg-királyok a XVI—XVIII. század folyamán sok jobbágyvédő törvény meghozatalát erőszakolták ki az
országgyűléstől. Ezen törvények nagyon gyakori
időszakokban ujra megjelennek a Corpus
Jurisban. Mi az oka annak, ha valamely törvényt
gyakran kell ismételni? Azt, hogy nem tartják meg. Ugyanígy volt az
alkotmánybiztosító törvényekkel is, melyeket a legtöbb országgyűlés
megismételt. Ezeket a király nem tartotta meg, a jobbágyvédő törvényeket pedig a nemesség.
Minden ily törvényt a nemesség, mely a
bíráskodást és közigazgatást kezében tartotta, ugy
helyezett hatályon kívül, hogy Werbőczy tekintélyére támaszkodva, ellenkező
szokásjogot kezdeményezett, melynek törvényrontó ereje volt.
Nem utolsó dolog, hogy a Werbőczyből kiinduló
meghatározás szerint a szokásjog azon jogszabályok összegét jelenti, melyek a nép jogi öntudatában bírják létük forrását. Isteni humorra
vall a nép jogi öntudatából levezetni azon
szabályokat, melyeknek egyedül célja volt a népnek törvényben biztosított
jogait semmivé tenni. Ennek a Werbőczy-féle
szokásjognak egyenes Leszármazása azon közigazgatási szokásjog (ily specialitás
is csak Magyarországon létezhetik), melyet hatóságaink az egyesületi,
gyűlésezési és sztrájkjog terén követnek. Nálunk most minden vidéki szolgabíróság
egy önálló jogterületet képez s a saját jogi öntudatából
vezeti le azon szabályokat, melyekkel a munkások szervezkedését elnyomni
igyekszik.
Nagy szerepet játszik a magyar jogéletben
a vármegyei szabály-rendelet (statutum) is. Acsády Ignác nyomán ismeretes, hogy a jobbágyság igazi nyomorusága
azon időponttól kezdődik, midőn a törvény a jobbágyság jogviszonyainak
szabályozását a vármegyei statutumoknak engedte át.
Ezen törvénynek a kései utódja a cselédtörvényjavaslat
12. §-a, mely kimondja, hogy a cselédszerződésnél a gazda és cseléd kölcsönös
jogviszonyai tekintetében a
555
magánjogi törvények csak akkor alkalmazhatók,
ha az ezen tárgyakra megalkotandó vármegyei statutumok mást nem rendelnek. Mit tanítanak nekünk az
államjogban? Azt, hogy a törvény
az állam legfőbb akarata, mely előtt babonás tisztelettel kell meghajolnunk. S
mégis a törvény, a legfőbb igazság, kijelenti, hogy 63 felsőbb fórumot ismer el magával szemben s a szent
törvény kellő tisztelettel hajlik meg 63 vármegye virilistáinak parancsa előtt.
Ehez hasonló a javaslatnak
azon intézkedése, mely kimondja, hogy kihágási
ügyekben két egybehangzó ítélet ellen nincs helye fölebbezésnek
a miniszterhez.l
Ezen intézkedés a sztrájkok ellen irányult s azt célozta, hogy a vármegye urai
cselédeikkel családi körben bánhassanak el. A miniszter itt ugyanazt teszi,
mint a törvény a statutumokkal szemben: lemond
jogairól s azokat teljesen az alantas tényezőkre
ruházza, mert a törvényt és a minisztert még feszélyezik egyes kellemetlen tekintetek, de a
vármegyét és helyi hatóságokat semmi sem. Tehát azok inkább lemondanak hatalmuk
egy részéről, mert tudják, hogy az utóbbiak minden skrupulus nélkül teljesítik
a birtokos osztály óhajtásait.
Ez magyarázza meg,
miért vannak a gyűlésezési és sztrájkjog összes kérdései a miniszterium
és törvényhatóságok jogkörébe utalva. Sokan azt hiszik, ez visszaélés.
Korántsem. Törvényben ezen kérdéseket, amíg nem kénytelenek vele, nem akarják
szabályozni, mert a mai állapot sokkal jobban megfelel az osztályuralom
érdekeinek.
Az elmondottak után
lezárhatom fejtegetéseimet. Végkövetkeztetésem az, hogy sem szigoru,
sem méltányos sztrájktörvény nem vezetne eredményre.
Az előbbit már nem, az utóbbit még nem lehet végrehajtani. A
munkásságnak törekvéseit arra kell irányítani, hogy az egyesülési és gyűlésezési jog, de főképpen az
általános, titkos választójog minél előbb törvénybe iktattassék.
Ezek sokkal hatékonyabb biztosítékai a sztrájkszabadságnak, mint bármely enyhe, de korszerűtlen
sztrájktörvény.
1 Ezen intézkedés
utólag módosíttatott.
A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség