2012-04-12 11:09:03
Most, midőn az általános választói jog és az állami
népoktatás érdekében megindított akció az összes páholyokat élénken foglalkoztatja,
időszerű lesz megállapitani, lehet-e a szabadkőművességnek politizálni
és ha igen, mily mértékben s melyek azok a közéleti kérdések, melyeknek
tárgyalása a szabadkőművesi tevékenység köréből ki van zárva?
A szövetség alapszabályainak 2.§-a szerint a
szabadkőművesség kizár köréből minden politikai és vallási kérdést. Viszont a
II. Alaptörvény 1.§-a szerint, a szabadkőművesség célja a felvilágosodás
terjesztése, a lelkiismereti, vallási és szellemi szabadság megóvása, azonkivül
a szövetség tagjait a közügyek körül kifejtendő hasznos munkálkodásra serkenti.
Végül az alapszabályok szerint a szabadkőművesség progressziv intézmény.
Kétségtelen tehát, hogy az I. és II. alaptörvény szövege
között egy látszólagos eltérés van, mely azon fordul meg, mily magyarázatot
adunk ezen fogalomnak „politikai kérdés”? Ha nagyon
tág értelemben magyarázzuk, akkor a szabadkőművességnek hatásköre a
jótékonykodáson kivül más feladatokra nem terjed ki. Ekkor a két alaptörvény
között az ellentét kiegyenlithetetlen. Mert ha minden közügy, minden társadalmi
kérdés egyuttal politikai kérdés is, hogyan áll akkor a szabadkőművességnek
módjában a lelkiismereti, vallási és szellemi szabadságot fejleszteni és
megvédeni, mi módon hathat közre a felvilágosodás terjesztésében
s hogyan tekintheti azt is céljának, hogy tagjait a közügyek körüli hasznos munkálkodásra
serkentse? Továbbá, ha a szabadkőművesség csak jótékonysággal foglalkozhatik,
miben áll annak progressziv jellege, hiszen a progressziv törekvések
előmozdítása a legszervesebben összefügg a közélet összes aktuális kérdéseivel.
Nyilvánvaló tehát, hogy a politikai kérdés fogalmának
kiterjesztő magyarázata a szabadkőművesi munkát oly szűk keretek közé
szoritaná, hogy minden hatását és jelentőségét elvesztené. A magyar
szabadkőművesség eddigi történetéből nyilvánvaló, hogy nem fogadta el a fentebbi
magyarázatot s az összes jelentékeny közéleti kérdések megvitatását, sőt
megvalósitását is bevonta.
A politikai kérdések tárgyalása iránti averzió Magyarország
áldatlan közviszonyaira vezethető vissza. A törvényhozásban a földbirtokos
osztály uralkodott, mely a saját érdekeinek biztositásán kivül minden
szociálpolitikától, minden társadalmi probléma megoldásától irtózott s az
országgyűlés tevékenységét meddő közjogi viták s alacsony színvonalú
párttorzsalkodások merítették ki. Ezen időben a
közvéleményben azon nézet keletkezett, hogy minden politizálás káros, sőt
becstelen s az egyleti élet köréből ki kell zárni mindazon kérdéseket, melyek
az országgyűlés működését oly sivárrá tették. Időközben azonban Magyarország
képe teljesen átalakult, új osztályok, új érdekkörök léptek ki a társadalmi
élet porondjára, a szociális kérdés a maga fontos, sőt ijesztő voltában
teljesen előtérbe nyomult s ezen társadalmi
kérdésekkel foglalkozni elengedhetlen kötelességévé vált mindenkinek, aki a
progresszió hivének vallja magát, a felvilágosodást kivánja terjeszteni, a
lelkiismereti, vallási és szellemi szabadság alapelveinek hódol és hasznos
közéleti működést akar kifejteni. Minthogy azonban Magyarországon a szociális
problémák eldöntése végső fokon — fájdalom — az országgyűlés hatáskörébe
tartozik s igy annak eldöntésébe a párt és
osztályérdek sokszorosan beleavatkozik, sokan a régi fogalmak, a régi
ellenszenvek befolyása alól magukat kivonni nem voltak képesek s az ily
kérdésekre is azt mondták, hogy azok politikai természetűek s ezért velük a
szabadkőművesség ne foglalkozzék.
De beleszólt a dologba a tudatos rosszhiszeműség is. Érdekes
volt a páholyok eddigi vitáiban megfigyelni, hogy mindig az általános választói
jog és a felekezettelen állami népoktatás ellenségei éltek azon kifogással,
hogy ezen kérdések felvetése a politika körébe vág.
Mert nem kell azt gondolni, hogy a politizálás fogalma abszolut jellegű.
Valamely kérdés magában véve még nem politikai természetű, ez a tulajdonsága
tisztán attól függ, mily irányban foglalkozunk vele? Ha valamely egyesületnek
tilos politikai kérdésekkel foglalkozni, a legegyszerűbb társadalmi kérdést
lehet ilyennek minősiteni, mihelyt oly irányban foglal állást benne, mely a
hatalmon, az uralmon levőknek nem kedves. Néhány példa meg fogja az
elmondottakat világitani.
Ha valaki azt mondja a magyar vármegyéről, hogy az az
önkormányzat mintaképe és a közszabadság ideálja, — az elsőrangu közigazgatási
szakférfiu; — aki ellenben azt mondja, hogy a vármegye csak a gentry
eltartására szolgál, s a korrupció és nepotizmus melegágya, — az politizál. Aki
az adóreformjavaslatokról azt irta, hogy az adóztatás egyenlőségét és
igazságosságát valósítják meg, — az szigoruan tudományos és szakszerü
szempontból foglalkozott velök; ellenben aki kimutatta, hogy ezeknek is az a
céljuk, mint az egész adórendszernek, — az állami élet terheit a nagybirtokosok
vállairól a produktiv osztályokra átháritani, — az politizál. Aki az 1907. évi
cselédtörvényről azt mondta, hogy a szeretet törvénye, — az
szociálpolitikai érzékkel megáldott államférfiu ; — aki ellenben felháborodik a
törvény embertelen intézkedésein, — az politizál. E sorok irója a budapesti
ügyvédi kamara 1908. évi közgyülésén inditványt adott be az általános, titkos
választói jog érdekében. A kamara elnöke ezen inditványt szavazás alá sem
bocsátotta, mert ez politikai kérdés. Ellenben a kolozsvári ügyvédi kamara
közgyülése ugyanezen időben elfogadott egy inditványt, melyben felkéri a
kormányt, hogy az uj választási törvényt nemzeti alapon (értsd a nemzetiségiek
és szocialisták kisemmizésével) alkossa meg. A pécsi szabadtanítási
kongresszuson megjelent a miniszter egy képviselője. A kongresszus progressziv
elemei kijelenteték, hogy amennyiben a kongresszus a minisztert üdvözli, szóvá
teszik kulturaellenes, klerikalizáló politikáját. A miniszteri kiküldött, ki
valószinüleg jól ismeri gazdája viselt dolgait, nem is
mert a kongresszus szine elé kerülni, elutazott s az üdvözlés elmaradt. Az
egész koaliciós sajtó féktelen dühvel támadt az ünneprontóknak, hogy egy
tisztán szaktanácskozmány körébe bevitték a politikát. Mi történt azután? Az
ország összes tantestületei, közmüvelődési egyesületei siettek balzsamírt kenni
a miniszter sajgó sebére, a legszervilisebb hangon
elitélvén a „merényletet,” biztosítva őt legteljesebb hódolatukról. Ez
természetesen nem volt politizálás.
Ezen szempontokból kiindulva
megállapíthatjuk azt, mily „politikai” kérdésekkel nem foglalkozhatik a
szabadkőművesi szövetség. Olyanokkal, melyek semminemü általános társadalmi
érdeket nem szolgálnak, hanem csakis a pártok kicsinyes torzsalkodásainak
vitapontjai. A szövetség nem foglalhat állást abban, kik legyenek a kormány
tagjai, — nem követelheti, hogy mivel a függetlenségi párt többségben van,
vegye is át a kormányt, hogy a főispáni állásokat a pártok számaránya szerint
töltsék be, — hogy a képviselőházi alelnökök számát szaporítsák, hogy az elnök fizetést huzzon stb. s nem szavazhat a kormánynak
bizalmat, vagy bizalmatlanságot. De a napi pártpolitika körén kivül
foglalkozhatik minden társadalmi kérdéssel, tekintet nélkül arra, vajjon ezen
kérdések megvalósításához a kormány és országgyülés közremüködése is szükséges.
Az általános választói jog és a felekezettelen állami
népoktatás nem kedvenc eszméi a nagybirtokosok parlamentjének, de megvalósításuk
annál sürgősebb érdeke a magyar polgárságnak és a munkásosztálynak. Mindaddig tehát míg a szabadkőművesség ezen és hasonló
társadalmi kérdésekkel foglalkozik, kiteszi magát a politizálás vádjának és
rágalmának. Hiszszük azonban, hogy ezen körülmény nem
fogja attól elriasztani, hogy kötelességét teljesítse.
Ezen cikk kibővitése azon beszédnek, melyet alulirott
szabadkőműves-kongresszuson elmondott működése körébe. A szabadkőművesség
halálát jelentette volna, ha ez a felfogás uralkodóvá válik kebelében.
Szende Pál.
A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség