2012-04-12 11:12:50
125
A választójogi
javaslat, melyet a kormány december hó 31-én tett le a képviselőház asztalára,
nemcsak a munkásság soraiban keltett fölháborodást, de kinos
meglepetést váltott ki a polgárság köréből is. A választójogért folyó
küzdelemben a polgári elem eddigi szereplésével nem sok babért övezett
homlokára. Csak egy elenyésző töredék foglalt egész határozottan a demokratikus
reform mellett állást. A polgárság nagyobb része rokonszenvezett ugyan az
általános választójoggal, de a nyilvánosság előtt állást foglalni nem mert. Sőt volt egy számra nézve is igen jelentékeny
réteg, mely részben a presszió hatása alatt, részben meggyőződésből a demokratikus
reformmal nyiltan szembehelyezkedett. Ez utóbbiak között
jelentékeny szerep jutott a magyar zsidóságnak is, mely sokáig Tisza István
táborának derékhadát alkotta. A szükkörü választójog,
a nyilt szavazás rendszere, a közigazgatási nyomás
lehetősége a polgárságnak elvette a kedvét attól, hogy a választójogi
küzdelembe teljes erővel belevesse magát és azonkivül
a hagyományos és szajkómódra ismételt ideológia
hatása alatt az iparosok és kereskedők minden további megfontolás nélkül elfogadták azt az álláspontot, hogy nekik okvetlenül
a kormánynyal kell tartaniok,
a kormány a rend egyedüli támasza, a kereskedelemnek és iparnak pedig rendre
van szüksége.
A koaliciós
kormányzat kifejezetten kereskedelemellenes volt, olyannyira, hogy a polgárság
előtt ezt sem letagadni, sem szépiteni nem lehetett.
Ez a tény magyarázza meg, hogy a koalició bukásával
126
a polgárság majdnem
teljes egészében a nemzeti munkapárt zászlaja alá szegődött, mert azt várta,
hogy a párt az előbbi kormány ultraagrárius
politikájával szakitani fog. Eleinte ugy látszott, hogy e remények valóra fognak válni, hiszen a
nemzeti munkapárt vezetőségében számos olyan politikus foglalt helyet, akik az elmult évtizedekben a merkantilista irány támaszai és
jóakarói voltak. De a csalódás a legrövidebb idő alatt bekövetkezett. Tisza
István a demokratikus választójog megbuktatása céljából a Kossuth-párt
agrárelemeivel lépett benső szövetségbe és hogy támogatásukat ne kockáztassa és
őket a választójogos Justh-párt karjaiba
ne hajtsa, teljesen az agrárius álláspontra helyezkedett. Az első ökölcsapás a
polgárságot a könyvkivonati illetékesség kérdésének parlamenti tárgyalásánál
érte, amikor Tisza István a Kossuth-párt kedvéért megbuktatta a Khuen-Héderváry-kormányt és a kereskedelmi körök vezetői
között létrejött kompromisszumot. A második kiábrándulás a drágasági
mozgalomban és a szerb szerződés kérdésében következett be, midőn Tisza István ismét
nyiltan az agrárius álláspontra helyezkedett és Khuent, aki engedményekre hajlandó lett volna, visszavonulásra
kényszeritette. A földmivelésügyi
miniszterium továbbá is a nagybirtok alárendelt intézménye
maradt s az agrárius szövetkezeti propaganda az előbbi erővel folyt. A
munkapárti kormány kevésbé agressziv, mint a koaliciós, de a kereskedelemellenes irányzat továbbra is a
magyar kormányzati politika egyik vezető eszméje maradt.
Ez a kiábrándulás a
polgárságnak egyre nagyobb rétegeit szólitotta a
választójogi reform oldalára. Azonkivül egyre
erősbödött köreikben az a meggyőződés, hogy amig a
választójog kérdése nyugvópontra nem jut, addig az alkotmányos élet normális
fejlődése meg van akasztva és az óhajtott végleges rend be
nem következhetik. Erre vezethető vissza, hogy midőn gróf Khuen-Héderváry
Károly miniszterelnök az 1911. év végén a választójogi reform kérdésében
véleményadásra hivta föl az ipari és kereskedelmi
nagy érdekképviseleteket is, ez utóbbiak kivétel nélkül a demokratikus
választójog és főleg a titkos szavazás mellett foglaltak állást. A véderőtörvény
erőszakos elfogadtatása után következett események és a nyomában járó presszió
és terror a polgárságot — amelynek széles rétegei kétségtelenül szivesen látták az obstrukció letörését — meglehetősen megforditották és tisztánlátását megzavarták. Ez a lesiklás
azonban nem sokáig tartott. Közvetlenül a választójogi javaslat beterjesztése
előtt tört ki az adóháboru, mely a most már
folyamatban levő kormány- és pártválságnak első állomása gyanánt tekinthetö. A városok képviselői azt kérték, hogy
tekintettel a válságos gazdasági viszonyokra, halassza e1 a kormány az uj adótörvények életbeléptetését egy évre. Ugyanekkor kifejezést
nyert az a kivánság is, hogy az adótörvények számos hibája
revizió utján kiküszöböltessék.
A kormány eleinte rendkivül mereven
szembehelyezkedett ezzel a kivánsággal, később a
közhangulat nyomása, különösen pedig Budapest
székesfőváros fenyegető bizalmatlansági szavazatának hatása alat
kénytelen volt valamelyes engedményt tenni, ez azonban az
127
érdekeltséget nem nyugtatta meg. A
polgárság látta, hogy a sülyesztőből ujra Tisza István kerül ki, hogy ismét ő az, aki kivánságainak teljesitését megakadályozza és szemébe vágja, hogy szégyenletes
zsebérdekek miatt küzd. A kormány nem engedhet — ez lett a jelszó —, mert ezzel
a saját presztizsének ártana. A polgárság ismét
tapasztalhatta, hogy legjelentősebb érdekeit a párturalmi szempontoknak
rendelik alá és hogy amint két évvel azelőtt Tisza
István elbuktatta a könyvkivonati illetékességet, nehogy a Kossuth-párttal való
választójogellenes szövetséget veszélyeztesse, most utját állja az adótörvények elhalasztásának, nehogy ez
precedensül szolgálhasson arra, hogy az ilykép fölbátoritott
polgárság a kormánytól a választójog tekintetében is kérhessen engedményeket.
Ez az arculütés kijózanitó hatással volt, a polgárság
kormányellenes hangulata megerősödött, Budapest bizalmatlanságot szavazott, az ipar-
és kereskedelmi testületek sorra megmozdultak és egy nagyszabásu
akciót inditottak. Ily előzmények után tette közzé a
Népszava a választójogi javaslat szövegét s mire a javaslat hivatalosan
beterjesztetett, a nagy közönség már meglehetősen
állást foglalt, mérlegelés tárgyává tette a javaslat várható hatásait és
véleményt alkotott annak jogfosztó jellegéről s ez a vélemény lesujtó volt. De legerősebb volt a kiábrándulás a városi
polgárság köreiben, melynek nagy többsége még mindig nem akarta föladni a
reményt, hogy a kormány javaslata oly minimumot hoz a demokratikus jogkiterjesztés
terén, melyet a polgárság orcapirulás nélkül fogadhat el. A javaslat oly brutálisan
jogfosztó, hogy megvédelmezésére azokon kivül, akiket
legközvetlenebbül ható anyagi érdek erre nem szorit,
senki sem akar vállalkozni, ugy hogy még a
legkormánypártibb álláspont képviselői sem dicsérik a javaslatot, hanem azzal a
biztatással akarják a háborgókat megnyugtatni, hogy a kormány nem fog elzárkózni
a módositás elöl.
A javaslat két irányban
okozott csalódást és fölháborodást. Elsősorban azon intézkedései hivják ki a legerősebb kritikát, amelyek a polgári
középosztály választójogát szabályozzák. Az eddigi választójog szerint az
önálló iparosok 65%-a, a kereskedők 45%-a ki volt a
választójog gyakorlásából rekesztve. A javaslat a kereskedőkkel és iparosokkal
szemben látszólag a jogkiterjesztés alapjára helyezkedik, de intézkedéseinek
végeredménye a legsulyosabb jogfosztás. Mindenek
előtt a korhatárt husz évről harmincra emeli föl. Az
ipartörvény értelmében mindenki iparral vagy kereskedelemmel tizennyolcadik
életévének betöltése után önállóan foglalkozhatik.
Tehát 18 éves kora után tarthat mühelyt, üzletet nyithat,
gyárat alapithat, ellenben még tizenkét évig kell neki
várni arra, hogy a képviselőválasztásnál szavazatát leadhassa. Kereskedő és iparos
csak akkor lehet választó, ha hat elemit vagy tanonciskolát végzett. Ha ily
iskolai képzettsége nincsen, még ha irni és olvasni
tud is, szavazati joghoz csak ugy juthat, ha legalább
20 korona állami egyenes adót fizet. A szavazójog feltételeinek ily szükkeblü megállapitásán kivül tekintetbe kell még venni, hogy a kereskedőket és iparosokat
az összeiró küldöttségek nem hivatalból veszik föl a
választói névjegyzékbe, hanem az iskolai végzettséget és az irni-olvasni
tudás
128
tudományát igazolniok
kell. Igy tehát az érdekeltség jó része el fog esni
egyrészt a bizonyitás nehézsége, másrészt a szokásos
nemtörődömség folytán attól, hogy szavazathoz juthasson, s főleg azok kerülnek
majd be a névjegyzékbe, akiket az összeiró küldöttség
kortescélokból oda becsempész. A titkos szavazásnak a
törvényhatósági városokban való rendszeresitése egyik
legfontosabb vivmánya a javaslatnak. De ez a polgárságnak nem elegendő, mert eltekintve attól, hogy
számos lakosságra, iparra és kereskedelemre a törvényhatósági városokkal
vetekedő rendezett tanácsu város van, melyekre ez a
szabályozás nem terjed ki, a polgári választók életbevágó érdeke, hogy mindenütt,
a kisebb községekben is titkosan szavazhassanak, mert hiszen éppen a polgári
középosztály az, amely nagyfoku függőségénél fogva —
választások alkalmával — a kormány, a hatóságok, a helyi kényurak és egyéb
illetéktelen befolyások sulyát legjobban érzi.
A választási eljárás sorsát a javaslat teljesen a választási elnökök kezébe
teszi le s utat nyit arra, hogy az elnök a választók
akaratát még a városokban is meghamisithassa.
De ha a polgári elemek
választójogát szabályozó rendelkezések meg is lennének javithatók
— amire szintén nem sok kilátás van — a polgárság jól felfogott érdekéből nem nyugodhatik bele, az ipari munkások választójogának elsikkasztásába.
Az obstrukció letörésén — mint már emlitettük — a
polgárság azért nem háborodott fel tulságosan, mivel
az volt a meggyőződése, hogy a kereskedelemnek és iparnak rendre, normális
parlamenti müködésre van szüksége. Mióta azonban
látták, hogy a hőn óhajtott rend nem állott helyre, sőt a parlamenti erőszak a
belső meghasonlást és elkeseredést még nagyobb mértékben fokozta, utolsó
reményük az volt, hogy a választójogi javaslat, amint azt a kormány maga
számtalanszor hirdette, engesztelésképpen fog hatni és a jövendő nyugodt
fejlődéshez az első alapot fogja megadni. De ennek a torzjavaslatnak a
közzététele világossá tette a polgárság előtt, hogy még a küzdelem legelején
tartunk, s hogy a választójogi harc csak most fog igazában megindulni. A
javaslat oly provokáló módon zárja ki a munkásságot, hogy ez másképpen
mint nyilt hadüzenettel nem válaszolhat és ha
keresztül is hajtják erőszakkal a javaslatot, a küzdelem nem jut nyugvópontra,
sőt egy jobb választójog reményében még nagyobb vehemenciával fog kitörni. A
magyar polgárság körében az utolsó napokban rengeteg ember látta be annak a megállapitásnak helyességét, hogy a több, mint tiz év óta tartó politikai válságot másképen
mint általános választójoggal s az ennek nyomában sarjadó politikai és gazdasági
megujhodással megszüntetni nem lehet. Egyre többen
látják be, hogy éppen az általuk annyira óhajtott rendnek, a parlament
munkaképességének érdekében szükséges egy tisztességes választójogi reform és
hogy a nyugodt fejlődést akadályozza meg az a javaslat, amely kizárja a
választójogból a munkásságot, tehát azt a tényezőt, amely egyedül képes
Magyarországon nagyobb szabásu tömegakciót létrehozni.
A javaslat részletes tanulmányozása meggyőzhet mindenkit arról, hogy a függő
elemek rendkivüli szaporitásán
kivül főleg olyan rétegek nyernek
129
szavazati jogot, amelyek érdeke
a polgársággal nem azonos és melyek minden agrárius és klerikális irányzat
részére kaphatók. Ellenben kizárja az ipari munkásságot, amelynek politikai és
kulturális érdekei — dacára a fenforgó gazdasági
ellentéteknek — a jelen pillanatban azonosak a polgárságéval. A polgárság és az
ipari munkásság az élelmiszerdrágaság kérdésében, továbbá az adóreform elleni
küzdelemben már eddig is együtt haladt és a magyar polgárság épugy érzi, mint a német és osztrák, hogy az agrárizmus tulkapásai ellen szüksége van a szociáldemokrata párt
szövetségére. Az ellen pedig legélesebben tiltakozik
minden kereskedő és iparos, hogy alkalmazottainak és munkásainak szavazati joga
attól függjön, mennyi ideig áll szolgálatban ugyanazon munkáltatónál. Ez a munkáltatók és alkalmazottak közötti ellentéteket minden ok
nélkül kiélezné, sok oly helyre vinne be ellenségeskedést, ahol erről eddig szó
sem lehetett, megkötné a főnök és munkaadó cselekvési szabadságát, mert gyakran
kénytelen volna meg nem felelő alkalmazottait csak azért megtartani, nehogy a
jogfosztás ódiumát magára vállalja. Minden munkáltató állandó gyanusitásnak tenné ki magát, hogy alkalmazottait politikai
okokból változtatja. Választások közeledése előtt a kormány a szubvencionált
gyárosokat és kereskedőket a legnagyobb valószinüség
szerint kényszeriteni fogja, hogy ellenzéki érzelmü alkalmazottaikat elbocsássák. A magyar kereskedő és
iparos nem vágyik a modern hübér-ur szerepére, melyet
a javaslat minden földbirtokosnak megad, aki a főmagtárosi
és fővincelléri cim osztogatásával választókat
teremthet, nem vágyódik erre a megtiszteltetésre főleg praktikus okokból, mert
ez állandó visszavonásnak és gyülölködésnek lenne a
forrása.
A magyar polgárság ma
már tisztában van vele, hogy érdekeinek megvédését csak egy igazán demokratikus
választói jogtól várhatja. Hogy ez a felismerés tetteket is fog-e kiváltani,
azt a közel jövő eseményei fogják eldönteni. Én e kérdésben optimista vagyok és azt hiszem, hogy az önérdekek felismerése erősebb
lesz minden terrornál és lekenyerezésnél. Budapest már megadta a kezdeményező
példát és a vidékről is biztató hirek érkeznek. Ha a
munkapárt bomlása teljes lesz és a lelkek felszabadulása
megkezdődik, a polgárság tulnyomó része a
demokratikus választójogi reform táborába sereglik. Ami most történik, az
előjátéka a polgári Magyarország kialakulásának. A magyar polgárságnak végre
annyi botlás, gyávaság, meghátrálás és tévutakon való bolyongás után végre föl
kell ismernie, hogy az általános választójog elsősorban polgári érdek és hogy a
feudális Magyarország maradványait csak is az általános választójog nyomán
megindult gazdasági és kulturális fejlődés tudja az utból
eltakaritani.
A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség