2011-05-17 13:54:00
Forrás: Mérföldkövek a
kulturális antropológiában / szerk. Paul Bohannan, Mark Glazer. Bp. : Panem, 2006. p. 572-575
„Keringett egy történet néhány évvel ezelőtt arról, hogy
Claude Lévi-Strauss Marcel Mauss leányának a fia
lenne, és így anyai ágon Émilé Durkheim
közvetlen leszármazottja. Ez azonban sajnos nem igaz. Lévi-Strauss
Brüsszelben született. Édesapja középosztályba tartozó, vallását elhagyott
zsidó művész volt, aki a művészetek szeretetét, valamint szkepticizmusát fiára
is átörökítette.
Lévi-Strausst már fiatal korában
érdekelni kezdte a geológia. Ehhez társult később a pszichoanalízis és a
marxizmus iránti érdeklődése, sokkal inkább tudományos módszernek, mint
dogmának tekintve azokat. Felsőfokú tanulmányait 1927 és 1932 között végezte a
párizsi egyetemen. Jogi diplomát szerzett*, ám - mint bevallotta - „nem annyira
az elhivatottság hajtott e felé a pálya felé, inkább az az
idegenkedés, amit az olyan más tanulmányok iránt éreztem, amelyekkel addig
kísérleteztem”. Ezután két évig mint friss diplomás
egy gimnáziumban tanított Maurice Merleau-Pontyval
és Simoné de Beauvoire-ral együtt, akik
évfolyamtársai voltak az egyetemen.
1934-ben tanári állást kapott a brazíliai Sao Paulo egyetemének szociológia
tanszékén. Az egyetemet még a franciák alapították (a francia kiküldetések
diplomáciai funkciói sorába mindig is beletartozott a francia kultúra
terjesztése). Brazíliai tartózkodása alatt Lévi-Strauss
számos utazást tett az ország belsejébe. 1937-ben összesen már öt hónapnyi tereptapasztalatot tudhatott maga mögött, s ez
teljesen megváltoztatta a primitív népekről alkotott véleményét. Azt gondolta,
hogy tudatlan, statikus kultúrába merevedett automatákkal fog találkozni.
Ehelyett azonban valóságos emberekre lelt, akiket magával egyenrangúnak kellett
elismernie. Rádöbbent, hogy azok igen kifinomult elképzelésekkel rendelkeznek
mind a társadalomról, mind a halálról.
Lévi-Strauss első antropológiai
tanulmánya egy 45 oldalas cikk volt a bororo indiánok
társadalomszervezetéről, mely 1936-ban jelent meg. Elhagyva az egyetemet,
1938-ban egyéves expedícióra indult Brazília szívébe. A nambikuara
és a tupi indiánokról szóló cikkeinek anyagát ekkor
gyűjtötte. Ez az utazás szolgált Szomorú trópusok című könyvének
az alapjául is.
A II. világháború kitörése után visszatért Franciaországba
és egy évig katonai szolgálatban állt. A német megszállás után Martinique-re, majd Puerto Ricóba, végül New Yorkba ment, ahol Robert
Lowie és Alfréd Metraux
állást szerzett számára a New Schoolban. [New School for Social
Research = Új Társadalomkutató Iskola.]
Lévi-Strauss New Yorkban számos
fontos ismeretséget kötött. Itt találkozott először Jean-Paul
Sartre-ral, jóllehet korábban egy időben diákoskodtak
Párizsban. Kapcsolatuk az elkövetkező évek során állandó civakodássá fajult.
Jelentősebbnek tekinthetjük Roman Jakobsonnal,
a prágai strukturális nyelvészeti iskola egyik tagjával való megismerkedését. Jakobson fonémaelemzési módszere számottevő hatást
gyakorolt Lévi-Strauss munkásságára. A strukturális
nyelvészet tanulságaiból vezette le azt az elgondolását, hogy a kulturális univerzálék az általa „struktúrá”-nak nevezett szinten és
nem a kézzelfogható tények szintjén léteznek. Az összehasonlító szociálantropológiában, miként a komparatív nyelvészetben,
gyümölcsözőbb azokat a mintákba rendeződő viszonyokat összevetni, amelyek az
emberi viselkedésformákat összekapcsolják, mintsem önmagukban az egyes kulturális
elemeket. Ezeknek a gondolatoknak jó részét Lévi-Strauss
Jakobson folyóiratában, a Wordben
tette közzé a L'analyse structurale en linguistique et en anthropologie [A strukturális elemzés a nyelvészetben és az
antropológiában] című tanulmányban. Ez az írás a későbbi strukturális
antropológia voltaképpeni megalapozása.
Lévi-Strauss francia kulturális
attaséként még egy évig az Egyesült Államokban maradt a háború után.
Franciaországba visszatérve, 1949-ben közzétette nagyszabású munkáját a
rokonsági rendszerről Les structures élémentaires de la parenté [A rokonság elemi struktúrái] címmel. A munka,
amelyet Elementary Structures
címen 1969-ben fordítottak angol nyelvre, széles körű vitát váltott ki mind
az Egyesült Államokban, mind Európában.
1950-ben Lévi-Strausst kutatási
igazgatónak (directeur d'études)
nevezték ki a párizsi École Pratique
des Hautes Etudes-ön. 1953-ban az International
Council of Social Sciences [Nemzetközi
Társadalomtudományi Tanács] titkárává választották, amely tisztségét 1960-ig
viselte.
Ebben az időben Lévi-Strauss már
Franciaország legnagyobb hatású antropológusának számított, és igen sok
tanítványa, követője volt. 1958-ban megjelent Anthropologie
structurale [Strukturális antropológia] című tanulmánygyűjteményében az emberi gondolkodás
véleménye szerint egyetemes érvényűnek tekinthető általános rendezőelveit
vizsgálta.
1959 óta lenyűgözően sok könyvet és cikket jelentetett meg.
1960-ban közzétette La geste
d’Asdiwal [Asdiwal
története] című mítoszelemző tanulmányát; 1962-ben jelent meg egy könyve a
totemizmusról, valamint a La pensée sauvage [A vad gondolkodás]. Az 1960-as években
belekezdett egy nagyszabású munkába, aminek az eredményeképpen Mythologiques közös cím alatt négy kötet
jelent meg: a Le cru et
le cuit [A nyers és a főtt] 1964-ben,
a Du miel aux cendres [A méztől a hamuig] 1967-ben,
a L'origine des maniéres de table [Az étkezési
szokások eredete] 1968-ban és a L'homme
nu [A meztelen ember] 1971-ben. Lévi-Strauss, aki a jelentésárnyalatok nagy kedvelője,
minden munkáját bőségesen megtűzdelte homályos utalásokkal, szójátékokkal. Aki
meg akarja érteni módszerét, kezdje a Mythologiques
köteteivel.
Lévi-Strauss 1969-ben a New
York Times egy riporterének nyilatkozta, hogy azért foglalkozik a primitív
kultúrákkal, mert nem kedveli azt a századot, amelybe beleszületett. Kortársai
közül egyesek ugyanis olyan „pszichológiai és erkölcsi mérgeket rejtegetnek”,
amelyek embertársaik halálát okozzák. Lévi-Strauss
egész munkássága ezen az alapgondolaton és az összefüggések felfedezésének
ragyogó képességén nyugszik.”
* Valójában filozófiatanári képesítést szerzett a
Sorbonne-on, amint erről a Szomorú trópusokban (Budapest, 1973, 47.)
beszámol Lévi-Strauss, onnan való a következő idézet
is. (A szerk.)
A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség