Talyigás Katalin
2013-11-04 21:19:23
Úgy hozta a történelmi
véletlen, hogy Amerika felfedezésének
napjának 450. évfordulóján
1942. október 12-én születtem
Amerikában, pontosabban Bolíviában, La
Pazban. Amerika azóta is fontos szerepet játszik
az életemben. Sorsszerű?
Tanulóévek
és a végzés után
1966-ban végeztem az Eötvös
Lóránd Tudományegyetem
magyar-népművelés szakán.
Miután akkor szociológiát csak
informálisan lehetett tanulni, máig
hálás vagyok a sorsnak, hogy olyan kitűnő
tanáraim voltak, mint Losonci Ágnes,
Hársas Judit, Márkus Mária,
Szelényi Iván, Hegedűs András,
Huszár Tibor, akiktől a szociológia alapjait
megtanultam.
Végzés után a Szövetkezeti
Kutatóintézetben kezdtem el dolgozni.
Életmódkutatásokat
végeztem, majd a szövetkezetek szerepét
tanulmányoztam az átalakuló
társadalomban. Itt volt munkatársam és
lett nagyon jó barátom Hegyesi Gábor.
A bolíviai
évek kutatásai
Ezután néhány évig a
családommal Bolíviában
éltünk, és ott is foglalkoztatott az
ország sajátos szociális helyzete. A
fővárosban, La Pazban a szociológia
tanszéken dolgoztam a hetvenes évek
második felében és felfigyeltem az
egyetem ottani szociális munkás
tanszékére.
Addig még nem is hallottam ilyen
tudományterületről. Szabadidőmben ezt a
tanszéket rendszeresen felkerestem, érdeklődtem
az oktatásról, a kutatás
témáiról. Ezen a tanszéken
argentinok, németek, amerikaiak dolgoztak, sokat
beszélgettünk a szociális
munkások
felkészítéséről,
feladatairól. Arra gondoltam, hogy az ilyen
segítő szolgáltatások
hiányoznak Magyarországon. Az is
egyértelmű volt, hogy a
„gyámolító” munka
lelkileg sokkal közelebb áll hozzám,
mint ami pl. a népművelés szak
elvégzése alapján a feladatom lenne. A
tanszék ugyanis nem csak kutatta a szociális
munka fortélyait, hanem ajánlásokat
tett a humánus célú
beavatkozások módszereire,
felkészítette a hallgatókat a
gyakorlati tennivalókra.
A latin-amerikai évek alatt erősen foglalkoztatott a
bolíviai indiánok helyzete. A
szociológia tanszék kutatásai
többek között a dzsungelben élők
vízfogyasztásával foglalkoztak. A
megbízás kapcsolódott
Bolívia akkori iparosítási
céljaihoz. A tanszék kutatói
felmérték a helyi lakosság
vízfogyasztását, és
becslések készültek a
várható ipari
vízfogyasztásról is. A
tanszék kapcsolódott a Világbank
fejlesztési projektjéhez, pl.
számítások
készültek a csőhálózat
fejlesztéseihez. Részt vehettem a
felmérés terepmunkáiban,
házról házra járva
gyűjtöttünk adatokat a
vízfogyasztásról. Eközben
megismerkedtem azzal, hogyan élnek a
földrész egyik legszegényebb
országában a vidékiek.
Érdekesek voltak a nemzetközi feladataim is, pl.
felkértek más országok
vízellátó
hálózatának
adatgyűjtésére. Kiterjedt levelezéssel
szereztem információkat a Svájcban, az
Egyesült Államokban és
Magyarországon alkalmazott
vezetékhálózatokról,
amelyek az ipari termelést és a
lakossági fogyasztást egyaránt
képesek kiszolgálni.
Mai szemmel is érdekes a Világbank és
a kutatók vitája a hetvenes években,
ahol én a tanszék
véleményével értettem
egyet. Tudható volt, hogy a támogatott projekt
100 évre fekteti le a
vízellátó
hálózat csöveit, azokat
évtizedekig nem lehet cserélni. A
beruházás fedezetének egy
részét a Világbank adta, az elnyert
támogatás azonban csak kisebb
fővezetékre lett volna elég. A kutatók
kiemelték annak kockázatait, hogy az ipari
termelés nem ide települ, ha szűkös a
vízellátás, vagy ha mégis
jönne, akkor a lakosságnak nem jut elég
víz.
Ennek az érdekütközésnek az
üzenete túlmutat a vízvezeték
helyi hálózatán, itt a fejlődő
ország és a beruházás
segélyezője, hitelezője eltérő
szemléletével találkoztam.
Stratégiai kérdés, hogy az
ország mennyit képes (és
hajlandó) önmaga vállalni a
távlati (a XXI. századba
átnyúló)
vízellátásért, milyen
részt fedezhetnek a külföldi
segélyekből, ill. más fedezetekből. Az is
figyelmet érdemel, hogy milyen volt (ott és
akkor) az érdekek
érvényesítése a felek
vitáiban, azaz mit írhatott elő, aki adja a
pénzt, és mit érhet el a
másik fél, a rászorult
szegény ország. Megrázó
volt, hogy sokan éheznek az Amazonas vidéken,
hiányzott olyan termelés, amely a
lakosság ellátásához
és nagyon szerény
megélhetéséhez
szükséges lenne. A tanszék
tanulmánya, érvelése is
elősegítette, hogy a nagyobb méretű
csöveket fektessék le.
Tucatnyi év a
tanszéken, nem tucat feladatokkal
Miután Magyarországra
visszaköltöztem, a tanszékvezető
állást ajánlott a
közművelődési tanszéken, ahol
évekig szociológiát oktattam. A
hallgatók a nyolcvanas évek elejétől
felfigyeltek tantárgyunk új
hangvételére, ennek
hátterében itthoni szövetkezeti
kutatásaim mellett a latin-amerikai tapasztalatok
húzódtak. Ez a más
szemlélet arra vezetett, hogy műhely kezdett
körülöttem kialakulni. Bár a
munkánk pedagógiai műhelyként indult
1980-tól, sok reformgondolatot tartalmazott, de
korántsem volt ellenzéki hangvételű.
Volt olyan rendezvény, ahol száznál
többen voltunk. Az élénk
érdeklődésben nagy szerepet kapott a
társadalompolitikai változások mind
erősebb sürgetése, ami szociológus,
pszichológus, orvos, sőt pap hallgatókat,
látogatókat, vitapartnereket is vonzott ehhez a
műhelyhez. Amikor figyelmeztettek, hogy a terebélyesedő
szociálpedagógiai műhelynek nincs helye az
egyetemen, a találkozókat a Kossuth klubban
tartottuk.
Azt hiszem, Ferge Zsuzsa itt figyelt fel arra a
gyakorlatvezetési technikára, amely
aktivizálja a hallgatókat, akik mind nagyobb
érdeklődéssel kapcsolódnak be a
közös munkába. A műhely
előtérbe helyezte pl. az egyéni
kezdeményezést, elvártuk az
önálló gondolatot. A gyakorlat
során fejlesztettük a csoportban
dolgozás módszereit, a résztvevők
gyarapíthatták pszichológiai
felkészültségüket.
Ez utóbbi azért is volt fontos, mert a
közoktatás nagyon kevés
pszichológia jellegű ismerettel működött.
A létrehozott gyermekstúdió
bevált, mint a közművelődés szakos
hallgatók gyakorlati terepe. A stúdió
gyakorlatvezetői a művészettel, a zene, a csoportmunka
lényegével ismertették meg a
gyerekeket.
Ilyen gyermekstúdió a mai napig fogadja az
érintett korosztályokat. Egy
Kanadából Magyarországra jött
barátnőmmel együtt
kezdeményeztük a máig működő
ún. tanoda indítását. Olyan
tanköteleseket fogadtunk itt, akik magatartásuk
miatt kimaradtak az iskolából. Jöttek
továbbá nagyon tehetségesek, akik nem
találták a helyüket a
szokásos
osztályközösségben. A
tanszék hallgatói részére
ez is gyakorló terep lett. Itt a gyakorlatban is
találkozhattak az átlagostól
(mindkét irányban) nagyon eltérő
felkészültségű gyerekek
nevelésének speciális eseteivel.
A Magyarországon még alig ismert új
szakmák kezdeményezései
következtek, egyes gyakorlati
kezdeményezéseinknek nem volt még
magyar neve sem. A korábbi tapasztalatok meggyőztek
arról, hogy fontos a szociális munka, de
Magyarországon ilyen foglalkozás nem volt.
Segítette a meghonosítását
két akkoriban indult kutatás. A
társadalmi beilleszkedéssel Pataki Ferenc
kollektívája foglalkozott. Egy másik
fontos kezdeményezés Ferge
Zsuzsáé, aki a hátrányos
helyzet kutatatását máig folyatja.
Ezek alapján világossá
vált, hogy szükség van a
családokat segítő
intézményekre.
A megtalált
küldetés
A szociális munka nemzetközi
kongresszusát Montrealban tartották 1984-ben,
és meghívó érkezett Ferge
Zsuzsához, Chuck Guzettan keresztül, és
magyar részvételt kértek. Ezen a
konferencián – Szalai Júlia
és Hegyesi Gábor mellett –
én is részt vehettem. Ez volt az első alkalom,
hogy a nemzetközi szociális munkás
kongresszuson magyarok is jelen lehettek. Mielőtt Montrealba utaztunk,
a New York-i Hunter College-ban készültünk
fel a tárgyalt témákra. Ez a szakmai
műhely sokat tett a magyar szociális munka,
szociálpolitika
fejlődéséért. A kongresszuson
tárgyalt témák alapján
bizonyosságot szereztünk arról, hogy ez
egy létező szakma, társadalmi hatása
igazolható, a világon mindenütt fontos
ügyként kap támogatást.
A montreali konferencia tapasztalataival hazatérve biztosak
voltunk benne, hogy szükség van
szociálpolitikai képzésre
Magyarországon. Ilyen témakörben a hazai
oktatás a nyolcvanas évek
közepétől indult. Segítette a
szervezést az egykori
népjóléti tárca
(Csehák Judit minisztériuma)
döntése is, ahol Bánfalvy
István államtitkár sokat tett a
szakirányú képzés
elindításáért, valamint az
intézményrendszerért. Ferge Zsuzsa a
szociológia tanszéken belül hozhatta
létre ezt a szakot, és először
én kaptam felkérést
oktatóként, majd Hegyesi Gábor.
A szociális munkás és
szociálpolitikai képzés
tanszéki története a legszebb
emlékeim közé tartozik. A
szociális munka lehetséges
képzési programját Hegyesi
Gáborral együtt dolgoztuk ki. A
felkészülés egyik
alapkérdése volt, hogy miként
képezhetők szociális munkások. Hegyesi
Gábor Ausztráliában tanulta a
szociális munkát, én pedig a hetvenes
években, Bolíviában. A
munkában Pik Katalin is részt vett.
Nagy viták kísérték a
szociális munka tanszéki csoportjának
tematikáját, nagy belső és
külső harcokat vívtunk a nyolcvanas
években. Sokat egyeztettünk a hazai
családgondozókkal, a nevelési
tanácsadóban dolgozókkal.
Véleményt mondtak tervezeteinkről az egyetem
szociológiai intézetének
kutatói, pl. Szalai Júlia és sok
más szakember.
A kis lelkes csapat minden héten Ferge Zsuzsa
lakásán találkozott, és ott
együtt fogalmaztuk meg a következő
lépéseket. Fokozatosan, a reális hazai
lehetőségek szerint állítottuk
össze a tematikai tervet, honosítottuk a
szociális munka más országokban
már bizonyított gyakorlatát.
Az egyetem 1990-ig alkalmazott oktatóként. A
hallgatókkal nagyon jó kapcsolatom volt, a mai
napig összetart az az évfolyam, akikkel akkor
dolgoztam, bár sok minden változott az
elmúlt 20-30 évben. Jó
érzés, hogy ezekkel a hallgatókkal a
mai napig kapcsolatban vagyok, és nem veszítettem
el a bizalmukat.
Az élet
sűrűjében
Alapkérdés volt az oktatás
küldetésében, hogy a
szociális munkás kit képviseljen
(inkább). Nem lehet kétséges, hogy
azok mellett áll ki, akikért dolgozik, de
fontosak a társadalom szociálpolitikai
elgondolásai is, az eszközök innen
várhatók.
A képviselet ilyen kettőssége ma is nagyon
aktuális, sokan hajlamosak puha rendőrt látni a
szociális munkásban, azt hajtsa végre,
amit a szociálpolitika diktál.
Egymástól nagyon eltér ez a
két felfogás, a szociális munka
oktatása kihívással jár. Ki
kellett építeni a hallgatók megfelelő
gyakoroló helyét. A szokásos
intézményi háttér nem azt
az elméletet követte, amit az oktatási
cél szerint fontosnak tartottunk.
Tanszékvezetőnket arra kértük, hogy
engedélyezze a megegyezést az egyik
fővárosi kerülettel.
Erzsébetvárosban jöhetett
létre a Családsegítő központ,
ahol nagy számban éltek szegények,
akiknek a megsegítésére
érdemes a szociális munkát oktatni. Ez
a kezdeményezés ahhoz a kutatáshoz
kapcsolódott, amelyet a nyolcvanas években
Hegyesi Gáborral és Visy Erzsébettel
együtt végeztünk. Eredményeink
alapján igazolt céllá vált
egy olyan központ, amely közvetlen
segítséget nyújt a
rászorulóknak, ahová nem berendelik az
embert, hanem ahol önként kérhet
és kaphat támogatást. Ez a
központ együttműködött az
egyetemmel, kapcsolat létesült a kutatás
és a gyakorlat, a valóságos viszonyok
között.
Találtunk a Dózsa György úton
egy elhagyott és rossz állapotban lévő
pártirodát, amelyet a ’80-as
évek végén már
kiürítettek. A fenntartó megengedte,
hogy a helyiségeket hallgatóink
oktatására használjuk, és
ott segítséget nyújtottunk a
kerület lakóinak. Ebben a központban
csapatot szerveztem pszichológusokból
és más szakemberekből. Oktatási,
gyakorlati tematikát állítottunk
össze az Esély Családsegítő
központ tevékenységére,
amelynek kialakultak a rendszeres feladatai.
Olyanokat hívtam oda, akik a szakmában a
legjobbak közé tartoztak, esetenként
10-15 fős csapat dolgozott a
családsegítés feladatain, teljesen
más felfogásban, mint ami egyéb
szociális létesítmények
gyakorlata volt. Ott már 1989-ben, 1990-ben nagy
ellenfelekkel kellett megküzdeni, mint a
hajléktalanság, a mély
szegénység, a családok teljes
elesettsége. A
családsegítés egyik kiemelt
területe az idősügy volt, pl.
képzéseket szerveztünk az
Alzheimer-kórral kapcsolatban.
Már akkor úgy gondoltam – és
ezt képviseltem a tanszéken -, hogy az egyetemi
oktatók a gyakorlattal is tartsanak kapcsolatot,
és a családsegítés
gyakorlatában dolgozók hozzák be az
egyetemre a tudásukat. Az ellátás
intézményrendszerének nagy
átalakulása mellett is sikerült
elérnem, hogy a VII. kerület és az
egyetem együtt finanszírozza a központ
működését. A tanszék
szívesen karolta fel mind a kutatást, mind a
képzést, mind a gyakorlati
terepmunkát, és ezek egységet
alkothattak.
Csoportunk, a kutatások mellett, a hallgatók
gyakorlatát is szervezte, és
végeztük a VII. kerületi
terepmunkát. Ezekben az években indult az
Esély folyóirat, ennek a szerkesztője,
Lévai Katalin is a tanszékre jött. Sokat
segített Ronald Woods, egy dél-afrikai
szociális munkás is, aki
Hollandiából jött
Magyarországra, értékelte az
eredményeket, ill. a tennivalókat.
Nyíltan szóvá tette, hogy mit nem tart
jónak a vezetői munkámban, hogyan lehetne
változtatni. Kedvenc kifejezése szerint
„olyan kelet-európai”, ahogy dolgoztok.
Javaslatokat adott a jobb, eredményesebb
megoldásokra.
Számára például
újdonság volt az, hogy Magyarországon
hivatalos ügyben az ajtókon kopogni kell, a
belépő ember gyomra kezdettől összeszorul,
és az érkezőnek állnia kell az irodai
asztalnál ülő előtt. A
családsegítő szolgálatban az
ügyfelek barátságos
fogadását is gyakoroltuk, pl. az
információs pult mellett.
Barátságos fogadóteret
alakítottunk ki a központban, és olyan
elkülöníthető helyeket is, ahol nem hallja
más, amit a családgondozó az
ügyféllel beszél. A bizalmas, intim
párbeszéd nem tartozik másokra.
Évtizednyi
szolgálat a rászorultak
segítésére
Az erzsébetvárosi
családgondozóban végzett munka a JOINT
hasonló szociális munkás feladatainak
jó előiskolája volt. A
szolgáltatások elsősorban a holokauszt
túlélők
támogatására indultak, a programunk
irányítója Moshe Jahoda volt, aki
Ausztriából települt Izraelbe. Ő
évekig az izraeli
társadalombiztosítás egyik vezetője
volt, mielőtt az amerikai JOINT felkérte, először
magyarországi, aztán kelet-európai
program igazgatójának.
A kilencvenes évekig csak a Soros
Alapítvány működött
Magyarországon, a JOINT később keresett
munkatársakat. Itt nem részletezem, hogy
miként találtak meg a JOINT
irányítói a Dózsa
György út 70-ben működő
családsegítő központban.
Bemutatkozó beszélgetésünk
során kaptam, a sorsdöntő
kérdést:
„Vállalná, hogy tanulmányt
készít a holokauszt magyarországi
túlélőiről, különösen
az Alma utcai szeretetotthon
működéséről?”.
Miután Ferge Zsuzsa tanszékvezetőként
ehhez hozzájárult, vállaltam, hogy
fél évig az Alma utcai szeretetotthonba megyek,
hogy megismerjem az ottani helyzetet. A JOINT akkor hozta
létre a Magyarországi Zsidó
Szociális Segély
Alapítványt, és az
elkészült tanulmányom alapján
ennek lettem a vezetője, mégpedig a VII. kerületi
Síp utcában.
Más volt az évtizednyi tanszéki munka,
mint amilyenre a JOINT felkért. A JOINT
ajánlatában azt éreztem
legfontosabbnak, hogy a szociális munka konkrét
eredményei megragadhatók,
közvetlenül adható a várt
ellátás, segítség. Az is
vonzó volt, hogy a nemzetközi
segélyszervezet kellő eszközökkel
látja el a rászorulókat
gondozó hálózatot,
világszerte. Moshe Jahoda
felkérését elfogadtam. Addigra a
családsegítő központ is
megerősödött, (vezetője Tánczos
Éva lett). „átigazolhattam”
az új csapatba.
A JOINT-ban teljesen más lett a feladatom és
felelősségem, mint amikor az egyetemi tanszéken,
vagy a családsegítő központ
vezetőjeként dolgoztam. Az 1992-ben hozott
döntés következménye az lett,
hogy ezután nem az elmélet, hanem a gyakorlat
kötötte le a figyelmemet, mégpedig
azonnali beavatkozást igénylő
tennivalókkal.
Új távlatokat adott ehhez a szociális
munkához az USA, Cleveland
intézményeinek
meglátogatása. Kezdetben nem voltam
igazán felkészülve arra, amit a JOINT
várt tőlem. Tanulmányúton voltam
Izraelben is, láthattam az
otthonápolásra, az önkéntes
munkára kialakított
ellátórendszereket, a
látásjavító programot, a
fogyatékosokkal való
együttműködést. Ezek
áttekintést adtak a szociális munka
fontosabb területeiről, gyakorlati
megoldásairól.
Kezdeti feladat volt az anyagi eszközök megfelelő
felhasználásának
megszervezése. Ehhez az alapítvány
kuratóriumába arra érdemes
személyiségeket választhattunk, akik a
mai napig mintaadó személyiségek,
nagyon örültem, hogy velük dolgozhattam.
A JOINT-nál az első feladatom egy
látásjavító program
szervezése volt. A gyengén
látók és a vakok
segítség nélkül teljesen
kiszorulhatnak a társadalomból, itthon nem volt
olyan kultúra, amely képes a
társadalomba integrálni a fogyatékkal
élőket. Megszervezték, hogy Bécsben
találkozzak az amerikai Braille Institute
vezetőjével, aki útmutatást adott
ehhez a programhoz.
Máig frissen élnek a javaslatai, pl. a hangos
könyvtár
kiépítésére. Ehhez ki kell
választani a fontosabb műveket és fel kell
kérni a felolvasókat, el kell juttatni a
felvételeket a vakokhoz és gyengén
látókhoz. A szakember felsorolt olyan
eszközöket, amelyek segíthetik a
gyengén látók és a vakok
önálló
életvitelét, mint például
számítógépes programok,
nagyító szemüvegek és
korrekciós műtétek. A program
mintapéldányok beszerzését
támogatta, és meg kellett vizsgálni a
hazai gyártás lehetőségeit is.
Hárman dolgoztuk ki ennek a
látásjavító programnak a
lényegét. Nem lehet minden eredményt
itt említeni, de az megragadó volt, amikor a nem
látó gyerek a Lauder iskolában
integrált körülmények
között tudott tanulni, és nem a vakok
iskolájába bezártan.
Tanácsadónk elmondása szerint, amit a
program kezdetben kis közösségben
megvalósíthatott, az olyan tudást
alapoz meg, aminek az egész magyar társadalom
hasznát veheti.
A JOINT programot szervezett a házi gondozás
segítésére is, bár a
felkészülést akadályozta,
hogy egymástól elválasztva
működik az egészségügyi
és a szociális szakma.
Józsefvárosban kísérleti
ellátást szerveztünk a JOINT
fedezetével, a neve Integrált
Szociális és
Egészségügyi Program volt. Itt
együtt dolgoztak a körzeti orvosok és a
szociális ellátás
szolgáltatói, kipróbáltuk
az otthoni szakápolás és
gondozás rendszerét. A JOINT
rendszerének csoportjait egy nővér, egy
szociális munkás, egy
gyógytornász, egy logopédus
részvételével alakítottuk
ki, és bevontunk olyan szakembert is, aki a
személyre szóló
szolgáltatások
megvalósítását
segítette.
A kísérleti program mintegy 200-300 embert
látott el, jelenleg országosan 17 000
főnél tart az otthoni ápolás.
Időközben a programunk elméleti háttere
is gyarapodott, és olyan képzés indult
a British Council és a JOINT
összefogásával, amely a
Kelet-Európában
megvalósítható
ellátást készíti elő.
Megbíztak azzal, hogy ezt a programot 22
országban indítsuk el. A JOINT által
kezdeményezett sikeres, létező programok kurzusai
esetén már nem Debrecen, Szeged,
Nyíregyháza volt az úti
cél, hanem Ukrajna, Moldova, a volt szovjet
köztársaságok, a balkáni
országok, Bulgária, Lengyelország.
A társadalmi
méretű innováció lehetősége
Máig emlékezetes számomra 1997, amikor
a JOINT és a British Council kelet-európai
programjában közreműködők Londonban
tanultunk. Ott baráti beszélgetésen,
egy londoni kiskocsmában
döntöttük el, hogy létrehozunk
egy alapítványt, és ennek a neve
máig: Szociális Innováció
Alapítvány. Ez az
alapítvány tette a dolgát,
amíg sorsomban egymást
követték a változások, de az
alapító „hetek”
évtizedekre visszatekintő kapcsolata változatlan
maradt.
Újabb feladatokat adtak a 2002-től létrehozott,
esélyegyenlőségi tárca
tennivalói, kormányzati
döntések
előkészítésben vehettem
részt, és 10 év után
másnak adtam át a Magyarországi
Zsidó Szociális
Segélyalapítvány
vezetését. Ebben a kormányhivatalban
kezdeti feladatunk az alapkoncepciók
összeállítása, szakmai
véleményeztetése és
elfogadtatása volt. Átfogó
megközelítést választottunk
az esélyegyenlőség
értelmezésére.
Tíz éve nehezen búcsúztam
az egyetemtől, és ekkor is talán egy
óra alatt kellett dönteni arról, hogy
„átigazolok”-e, vagy maradok a
JOINT-nál. A változtatással
Lévai Katalin újonnan kinevezett miniszter
munkatársa lettem, de a szakmámtól
akkor sem távolodtam, ezután a teljes
társadalomra kiterjedő programokat szervezhettünk.
A fő érv az volt a változtatásra, hogy
amit erről megtanulhattam külföldön
és az ellátó rendszerek hazai
fejlesztésében, azt most országosan is
hasznosítani lehet, és segíthetem
sürgető hazai döntések
megalapozását.
Három évet „igazoltan
távol” voltam, amikor az Európai
Parlament magyar képviselőcsoportjának
szakértőjeként dolgoztam, 2007-ig. Az itthoni
munka újrakezdéséhez újabb
impulzusokat adott a már említett
Szociális Innováció
Alapítvány. Itt előtérbe
kerültek a szociális ellátás
fejlesztésének pályázatai,
az alapítvány (SZIA)
küldetése, hogy javítsa az
innováció feltételeit,
erősítse Magyarország nemzetközi
együttműködési
készségét a szociális
ellátás kiemelt témaköreiben.
Hosszabb ideje jellemző erre a területre, hogy az
intézmények egymással harcolnak, a ki
kit győz le elv érvényesül, ahelyett,
hogy bizonyos témákban
összefognának a közös
cél
megvalósítására. A SZIA
témafelelősei foglalkoznak a
minőségirányítással, az
idősüggyel, a versenykiírásokkal,
illetve településfejlesztéssel.
Mit kezdjünk az
idősekkel?
A másik fő érdeklődési
területem az idősödés, a
társadalom súlyos és mind
égetőbb problémája, az
elöregedés, az összes
következményével. Ez meglehetősen
kevés figyelmet kap, azok viszont
érzékelhetik, akiknek a
családjában ápolásra
szoruló idősek élnek. Anyámat
én is sokáig ápoltam, és
társadalmilag nincs elfogadható válasz
sok súlyos kérdésre: miként
javítható az idősek helyzete, az
időskorúak miként őrizhetik meg a szellemi
frissességet, a fizikai készenlétet. A
munka világában segíteni kell, hogy az
idősek is aktívak maradhassanak, amíg az hasznos.
Nem figyelünk eléggé a
segítségre szoruló
időskorúakra, hogy miként viselhetik
méltósággal az élet
alkonyán is a nehezebb időszakokat.
Létrejött az Idősügyi Tanács,
ennek tagja voltam 2002-től. Az erős kötődés egyik
(nem is rejtett) oka, hogy az idős nemzedékbe tartoznak a
holokauszt túlélői is. Itt nem sorolom fel az
idősügy kutatásait, azonban a holokauszt
túlélők első, második, majd harmadik
generációja is szerepel a
vizsgálatainkban. Úgy tűnik, hogy
összefüggés van a 3
generáció életében,
szerepet kap máig, hogy a nagyszülők, vagy a
szülők átélték ezt a
traumát. Ez is indokolja, hogy a traumakutatás
fontos szakterületté vált az
életemben.
Az idősügyben végzett munkát ma a
Nyugdíjas Klubok és Idősek
„Életet az éveknek”
Országos Szövetség Budapesti
Szervezetének megválasztott
elnökeként folytatom.
Az elején már szó volt a
Szövetkezeti Kutató
Intézetről, a pályám
kezdetéről, és azóta is fontos
számomra a szövetkezés
eszméje. A SZIA (az Általános
Vállalkozói Főiskolával, Kelen
András tanszékvezetővel) Pro Bono
díjat alapított, s ezt az a szociális
vállalkozás nyerheti el, amelyik pl. a
szövetkezésre jó
példát mutat. Ezen pl.
Szécsényben a Biztos Kezdet program
keretében működő kis szövetkezet is
pályázott, és nyert.
A kőkorszaktól
az ezüstkorig
Tapintatból „ezüstkor”
névvel említik, amibe most lépek.
Tennivalóm maradt az ezüstkor éveire is,
és a mi nemzedékünk megtette, amire
futotta erőnkből. Őszintén hiszem és
remélem, hogy akik a szakmánkban
átvették a stafétát, azok
kitartanak a rászorultak
támogatásának mindig
aktuális (és nehézségei
ellenére emberileg sokat adó) feladatai mellett.
Örülhetnénk, hogy már elhagytuk
a szociális munka kőkorszakát, a
társadalom nehezen viseli, ha kőszívűek a
döntéshozók, a
bürokraták. A szociális
tevékenységhez kevés az üres
szólam. Szakmánk eszköztelen kőkorszaka
után a kétlelkűség
másféle küzdelemmel jár. A
közvélemény sajnálja ugyan a
leszakadókat, a mind mélyebbre
süllyedőket, de az életük
javítására
sajnálják a minimális
támogatást is. Sok lepusztult és
bezárt családsegítő
intézményt látni, pedig ezekre a mai
Magyarországon nagy szükség van,
és a jövő kilátásai sem
biztatóak. A közember attól tart, hogy
ezzel neki lesz kevesebb. Egyre több a
rászoruló, és szomorú, hogy
gyengül a szolidaritás.
Ahogy az életútra visszatekintettem,
akár elégedett is lehetnék. Nem lenne
méltányos a „bezzeg a mi
időnkben” jellegű kioktatás, ilyen
összehasonlításnak nem lenne sem
értelme, sem haszna. A kezdeti merész terveink
fokozatosan a mindennapok gyakorlatává
értek, az esélyek egyenlősége
elfogadott (legalábbis elveiben). Sok
hivatásszerető szociális munkás
segít a rászorulókon,
kéretlenül is.
Erős meggyőződésem, hogy a társadalmi
szolidaritással mindenki nyerhet. A tevékeny
évtizedekben szép volt a hivatásom,
köszönet az értékes
partnereknek és önzetlen
adományozóknak, akik ezt a nehéz
küldetést segítették.
Eszközeink is voltak, a (nagyrészt
külföldi)
jótékonysági források nem
vártak arra, hogy pénzt, eszközt
kéregessünk. Nálunk jobban
tudták, hogy mire van itthon szükség,
és a rászorultak testi-lelki
ellátását hivatásnak
tekintették.
Milyenek a kilátásaink? Az hozhatná az
óhajtott aranykort, ha a társadalom
tudná és akarná vállalni,
hogy akkor is figyelmet fordít legalább a
családjára, a közvetlen
szomszédjaira, ha arra időt és
fáradságot kell áldozni.
Tudatosítani kellene, hogy nyertes lehet, aki ma adhat (mert
neki van) és az is, aki kaphat (mert enyhítenek a
helyzetén), de azok is remélhetnek, akiknek
szükségük lesz az önzetlen
segítők kéretlen
erőfeszítéseire a belátható
jövőben, pl. hetvenen túl.
A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség