FŐVÁROSI SZABÓ ERVIN KÖNYVTÁR / GYEREKEKNEK

Menü

Főmenü » Gyerekeknek » Gyerekkönyvtárak, részlegek » Üllői úti könyvtár » Játékaink, vetélkedőink

T.E.S.L.A. projekt

2017-06-16 13:35:42

Online és offline játék a kispesti Üllői úti Könyvtárban 2016 októberétől 2017 márciusáig,
9 éves kortól mindenkinek.
Ha érdekel a programozás, a képregényrajzolás, a kísérletezés, a robotika, a drámajáték, a tudósok élete, ha kéthetente megválaszolnál néhány kérdést honlapunkon, és nyomoznál szívesen a könyvtárban, ha szeretnéd megismerni egy különc zseni feltaláló, Nikola Tesla életét, aki az elektromosság, a mágnesesség és a gépészet terén csodákat alkotott, csatlakozz októbertől márciusig tartó játékunkhoz!



drámajáték - tudósok élete - programozás - képregény - kísérletek - robotika

T.E.S.L.A. projekt beszámoló:

2016 októberétől 2017 áprilisáig hatodik alkalommal hirdettük meg 10-16 éveseknek szóló játékunkat a FSZEK kispesti Üllői úti könyvtárában.
Minden évben más tematika köré szervezzük a játékokat, melyek hasonló vázra épülnek. Ebben a tanévben 11 fordulón keresztül 20 csapat 74 játékosa jelentkezett a T.E.S.L.A. projektre, 17 egyéni indulóval. Öt találkozót is szerveztünk.
A T.E.S.L.A. projekt név utal Nikola Tesla különc feltaláló zsenire, aki az elektronika terén alkotott maradandót, de emelett 146 bejegyzett szabadalma volt, másrészt ez egy betűszó: a tudományos, emberi, sejtelmes, leleményes, alkotó szavak rövidítése. Ezeknek a jelzőknek igyekeztünk megfelelni.

Az ajánlott irodalomlistán kortárs ifjúsági írók szépirodalmi művei szerepeltek.

Ajánlott olvasmányok:

Bob Pflugfelder és Steve Hockensmith: Nick és Tesla veszélyes laboratóriuma
Bob Pflugfelder és Steve Hockensmith: Az elszabadult robothadsereg
Bob Pflugfelder és Steve Hockensmith: A titkosügynökök összecsapása
Lakatos István: A majdnem halálos halálsugár (Tesla és Emma)
Lakatos István: A mosómedve, aki ki akarta mosni a világot (Tesla és Emma)
Parvela, Timo: Kepler62
Richard Roberts: Légyszi, ne mondd el a szüleimnek, hogy szupergonosz lettem!
Scott Westerfeld: Leviatán
Scott Westerfeld: Behemót
Scott Westerfeld: Góliát
Shusterman, Neal: Tesla padlása - Akcelerátus-trilógia 1.
Shusterman, Neal: Edison csapdája - Akcelerátus-trilógia 2.
Shusterman, Neal: Hawking folyosója - Akcelerátus-trilógia 3.

A fentiek közül legfeljebb kettő elolvasásáért és a történetek alternatív befejezésének megírásáért 50 pontot kaptak a játékosok/csapatok. (Terjedelem: legalább 1 oldal - 300 szó)
Az első találkozóra felépítettük Nikola Tesla dolgozószobáját, melyet egy hónapig látogathattak könyvtárunkban. Ebben kellett nyomozniuk a játékosoknak. Különböző rejtvények megoldásával (logikai rejtvények, titkosírás, láthatatlan írás) egy Nikola Tesla-idézetet kaptak, ennek beküldéséért 30 pont járt cserébe.
A szobában található tárgyak pedig az egyik ajánlott olvasmány címére utaltak, ennek kitalálása 10 pontot ért.
Az ajánlott regényekben található szerkezetek közül legfeljebb kettő megalkotásáért, amikről fényképet, leírást vagy videót kértünk 50 pontot kaphattak.
Az első találkozón megismert kísérletek dokumentált (fotóval, videóval illusztrált) bemutatásáért 20 pont járt.
A találkozókon való részvételért 30-30 pontot kaphattak, ezt jelenléti ívvel ellenőriztük.
Az összesen 11 fordulóból álló játék kérdéssorainak helyes megválaszolásáért 30-30 pontot kaptak a játékosok/csapatok.
Ezekre a válaszokat a könyvtárban található ismeretterjesztő könyvekben találták meg, általában kicsit nyomozni is kellett, számolni, vagy valamilyen módon megfejteni a választ, de voltak online kereshető kérdéseink is. A játékunk kérdései a katalógus- és könyvtárhasználat, a könyvismeret, az elektronika, a fizika, a robotika, a programozás, a feltalálók- és tudósok élete, a kísérletek köré csoportosultak.

A játék eredménylistája.

Többféle otthon is megtalálható anyagból készített robotot kaptunk, például kólarakétát, robotkutyát, lépegető robotot.

A játék lényeges elemei voltak a találkozók. Ezekhez sok segítséget kaptunk a kispesti Logiscool Programozó Iskolától, akik minden találkozónkra eljöttek, és Scratch programozást tanítottak játékosainknak, valamint bemutatták az iskolában elkészült robotjaikat.
A Scratch egy online ingyen elérhető, elsősorban gyerekek számára készített programozás tanító oldal, ami segítségével vizuális elemekkel lehet a programozás logikáját elsajátítani, kisebb-nagyobb programokat készíteni.
A Logiscool szakemberei kapcsolódtak témáinkhoz is, például Verne-találkozónkra külön Verne-játékot terveztek.

Találkozóinkról:

2016. október 8-án (szombaton) 15:00 órától - Tudós mese és kísérletek Varga-Fogarasi Szilviával - Programozás-bemutató a Logiscool szervezésében, játék - az Országos Könyvtári Napok keretében
Ezen a találkozón Varga-Fogarasi Szilvia mesemondó Nikola Tesla különc feltaláló regényes életét mesélte el, és közben otthon is megtalálható tárgyakkal fizikai, elektronikai kísérleteket mutatott be.
A Logiscool csapata bemutatta a Scratch programozó oldalt.
A játékosok a fent leirt módon kutakodhattak Nikola Tesla dolgozószobájában.

Képek a találkozóról

2016. november 19-én (szombaton) 15:00 órától - Képregényrajzolás és találkozó Lakatos Istvánnal – Robotika bemutató a Logiscool szervezésében, játék - az International Games Day alkalmából
Ezen a találkozón megismerkedtünk ajánlott olvasmányaink egyik szerzőjével, Lakatos Istvánnal, aki képregényrajzoló is. Beszélgettünk vele regényeiről, és rajzolt nekünk, amit ki is vetítettünk.
A Logiscool csapata robotokat hozott nekünk, amiknek a játékosok pályát építettek, és programoztak is.

Képek a találkozóról

2017. január 14-én (szombaton) 15:00 órától - Verne-drámajáték - Kaszás Veronikával – Programozás és robotika-bemutató a Logiscool szervezésében, játék
Ezen a találkozón Kaszás Veronika drámapedagógus, a Liszt Ferenc téri Gyermekkönyvtár vezetője Jules Vernének öltözve segített a játékosoknak megépíteni a Nautilus tengeralattjáróját, majd egy víz alatti kalandban vettek részt.
A Logiscool csapata vernés Scratch-programot készített, ennek segítségével tanultunk programozni. Elhozták, megmutatták legújabb robotjaikat is.

Képek a találkozóról

2017. február 18-án (szombaton) 15:00 órától - Robotika: bemutató –
Robotika a Logiscool szervezésében, játék
Ezen a találkozón a robotoké volt a főszerep, a Logiscool csapata többféle épített robotot hozott, amiket a játékosok programozhattak, kipróbálhattak.

Képek a találkozóról

2017. április 22-én (szombaton) 15:00 órától - Eredményhirdetés, díjazás, játék
Itt bemutattuk a játékosok által készített alternatív befejezéseket az ajánlott olvasmányokhoz, a házi robotokat, amiket szintén a résztvevők készítettek, és az otthoni kísérleteket. A jelenlevők egy játék során binárisan kódoltak, és megismerték a könyvtár új robotjait. Átadtuk nyereményeiket is, amik építhető robotok voltak.

Képek a találkozóról



Mi is az a T.E.S.L.A. projekt?

74 játékos, 11 forduló, 5 találkozó októbertől áprilisig.

Íme az eredményhirdetés prezije, kissé kibővítve az új élményekkel :)



T.E.S.L.A. projekt játékunk 2016 októberétől 2017 áprilisáig tartott, aminek során a játékosok kéthetente online feladatsort oldottak meg Nikola Tesla, a neves és különc feltaláló életéhez kapcsolódó, valamint fizikai, elektronikai, robotikai, programozással foglalkozó kérdésekkel.

Találkoztunk Szilvivel, a kétfülű mesemondóval, aki még kísérleteket is bemutatott a könyvtárban, Lakatos István íróval, aki rajzolt nekünk, és Némó kapitány Nautilus tengeralattjáróját is elkészítettük Kaszás Veronika Verne-drámajátékán. Minden találkozón ott volt a Logiscool Délpest Programozó Iskola csapata csapata, akiktől programozni tanultunk, és bemutatták nekünk az iskolában készíthető robotokat.

Játékunk eredményhirdetését 2017. április 22-én tartottuk. Itt bemutattuk a játékosok által készített alternatív befejezéseket az ajánlott olvasmányokhoz, a házi robotokat, amiket szintén a résztvevők készítettek, és az otthoni kísérleteket. A jelenlevők egy játék során binárisan kódoltak, és megismerték a könyvtár új robotjait. Sok szeretettel gratulálunk minden résztvevőnek, és főleg a nyerteseknek!



Eredménylista:

Helyezés (egyéni) Helyezés (csapat) Név/Csapatnév Játékosok Összesen
  1 NyamiZOO Berkó Rozália Bella, Berkó Sebestyén 540
  2 Oko-sokk Klement Dea Petra, Klement Itiel Rafael 510
1   Tóth Máté Tóth Máté 480
  3 Felfedezők Bagi Emese, Kovács Dorka 470
  4 Szupercsapat Papucsek Péter, Tóth Bálint, Vass Tamás, Vincze Balázs 450
2   Szabó Imre Bence Szabó Imre Bence 440
  5 Ladybirds Lukász Kamilla, Szakács Angelika 430
  6 Tudomány ördögei Mészáros Dániel, Millei Zsombor, Szentpáli Lilla 430
  7 Tudós tesók Bencze Gergő, Galambos Bálint 370
  8 Fizikusok Horváth Stella, Kaltenecker Szabolcs, Soós Vivien, Virág Bence 310
  9 Pacman Baktai Norbert, Molnár Kristóf, Ratiu Kevin, Subicz Máté 300
  10 Öt Torony Mesterei Járóka Róbert, Pálfi Attila, Szitó Richárd 280
  11 Terminátorok Bodnár Boglárka, Gaál Bence, Schmuczer Laura, Temesi Krisztina 280
  12 Északi fény Hossala Nóra, Széplaki Virág, Víg Virág 270
  13 Programozók Albert Krisztián, Mondok Erzsébet, Wetzl Enikő, Zsilinszki Máté 270
  14 Programguruk Fodor Csaba, Káldos Anna 260
  15 FTS Fehér Tamás, Schuszter Lóránt, Temesvári László 240
3   Nyitrai Vivien Nyitrai Vivien 230
4   Áts Baltazár Áts Baltazár 220
5   Trungel-Nagy Botond Trungel-Nagy Botond 210
6   Tősér Bálint Tősér Bálint 180
7   Szurmai Laura Szurmai Laura 160
8   Nguyen Nora Ngoc Khanh Nguyen Nora Ngoc Khanh 150
  16 ASDF Nyisztor Máté, Vastag Krisztián, Zólyomi Márton 140
9   Kolláth Koppány Kolláth Koppány 140
  17 könyvzabálók Bognár Eszter, Csizmarik Viktória, Nagy Konor 140
  10 Töreki Zsombor Töreki Zsombor 140
  11 Bíró András Bíró András 120
    Dénes Zita Dénes Zita 90
    Tiborcz Janka Tiborcz Janka 90
    Macaronok könyve Molnár Dorottya, Szakács Fanni 80
    Anime Fanok Kósa Tekla, Siklódi Anna, Szakács Adrienn 70
    Koboldok Kovács Eszter, Pál Dorottya, Strobl József 60
    Novotny Veronika Novotny Veronika 60
    Pál Dorottya Pál Dorottya 60
    Prokesch Bence Prokesch Bence 30
    Prokesch Viktória Prokesch Viktória 30





Az eredményhirdetés időpontja változott:
2017. április 22-én (szombaton) 15:00 órától lesz, ahol sok nagyszerű nyeremény vár rátok. Például robotépítő szettek, steampunkos relikviák, társasjátékok is. Érdemes tehát bepótolni a válaszokat.
Várom a jelentkezéseket az utolsó találkozóra!


Ha érdekel a programozás, a képregényrajzolás, a kísérletezés, a robotika, a drámajáték, a tudósok élete, ha kéthetente megválaszolnál néhány kérdést honlapunkon, és nyomoznál szívesen a könyvtárban, ha szeretnéd megismerni egy különc zseni feltaláló, Nikola Tesla életét, aki az elektromosság, a mágnesesség és a gépészet terén csodákat alkotott, csatlakozz októbertől márciusig tartó játékunkhoz! Jelentkezz a honlapunkon, és hamarosan jövünk a részletekkel!
9 éves kortól mindenkinek ajánlott! A játékba folyamatosan be lehet csatlakozni.

2017. március 22-i kérdéssor

2017. március 8-i kérdéssor

2017. január 25-i kérdéssor

2017. január 11-i kérdéssor

2016. december 28-i kérdéssor

2016. december 14-i kérdéssor

2016. november 30-i kérdéssor

2016. november 16-i kérdéssor

2016. november 2-i kérdéssor

2016. október 19-i kérdéssor

2016. október 4-i kérdéssor

Játékunk támogatója: a Logiscool - Élményalapú programozásoktatás
http://www.logiscool.com

2016 októberétől 2017 márciusáig



Az eredményhirdetés időpontja változott:
2017. április 22-én (szombaton) 15:00 órától lesz, ahol sok nagyszerű nyeremény vár rátok. Például robotépítő szettek, steampunkos relikviák, társasjátékok is. Érdemes tehát bepótolni a válaszokat.
Várom a jelentkezéseket az utolsó találkozóra!
Egy kis segítség a robotépítéshez:
Szeretném figyelmetekbe ajánlani a Nick és Tesla-sorozat weboldalát, ahol az alkotópáros bemutatja, hogyan is készülnek a könyvekben szereplő házi robotok. Ha ezek közül egy működő robotot készítetek, amiről videófelvétel is készül, és azt elkülditek nekem, akkor máris jár érte 50 pont!


http://nickandtesla.com/videos/
https://www.youtube.com/watch?v=4znUmXghUCk

A csúszással a határidők is megváltoztak, ezeket kérlek, tartsátok be:

Amivel pluszpontokat szerezhettek:

- A következő könyvek közül legfeljebb kettő elolvasásáért és a történetek alternatív befejezésének megírásáért. Terjedelem: legalább 1 oldal (300 szó) - 50 pont

Ajánlott olvasmányok:

Bob Pflugfelder és Steve Hockensmith: Nick és Tesla veszélyes laboratóriuma
Bob Pflugfelder és Steve Hockensmith: Az elszabadult robothadsereg
Bob Pflugfelder és Steve Hockensmith: A titkosügynökök összecsapása
Lakatos István: A majdnem halálos halálsugár (Tesla és Emma)
Lakatos István: A mosómedve, aki ki akarta mosni a világot (Tesla és Emma)
Parvela, Timo: Kepler62
Richard Roberts: Légyszi, ne mondd el a szüleimnek, hogy szupergonosz lettem!
Scott Westerfeld: Leviatán
Scott Westerfeld: Behemót
Scott Westerfeld: Góliát
Shusterman, Neal: Tesla padlása - Akcelerátus-trilógia 1.
Shusterman, Neal: Edison csapdája - Akcelerátus-trilógia 2.
Shusterman, Neal: Hawking folyosója - Akcelerátus-trilógia 3.

Határidő: 2017. április 5.

- Valamint a könyvekben szereplő szerkezetek közül legfeljebb kettő megalkotásáért, amikről fényképet, leírást vagy videót kérünk. – 50 pont

Határidő: 2017. április 5.

- Az első találkozón megismert kísérletek dokumentált (fotóval, videóval illusztrált) bemutatásáért. - 20 pont

Határidő: 2017. április 5.

A szerkezetek építéséhez az eszközök többsége barkács- és elektronikai boltokban beszerezhető párszár forintért, illetve a háztartásban is megtalálható. Minél egyszerűbb, de jól működő a szerkezet, annál nagyobb az öröm.

Mindent digitalizálva (fotón, videón, szöveges formátumban) kérünk, erre a címre: vargal@fszek.hu



2016. október 8-án (szombaton) 15:00 órától - Tudós mese és kísérletek Varga-Fogarasi Szilviával - Programozásbemutató a Logiscool szervezésében, játék - az Országos Könyvtári Napok keretében

Esemény:
https://www.facebook.com/events/1679687262358730/


2016. november 19-én (szombaton) 15:00 órától - Képregényrajzolás és találkozó Lakatos Istvánnal – Robotika bemutató a Logiscool szervezésében, játék - az International Games Day alkalmából

Esemény:
https://www.facebook.com/events/572245149626253/


2017. január 14-én (szombaton) 15:00 órától - Verne-drámajáték - Kaszás Veronikával
Programozás és robotika-bemutató a Logiscool szervezésében, játék

Esemény:
https://www.facebook.com/events/1801570876750441/


2017. február 18-án (szombaton) 15:00 órától - Robotika: bemutató
Robotika a Logiscool szervezésében, játék

Esemény:
https://www.facebook.com/events/288502888188710/


2017. április 22-én (szombaton) 15:00 órától - Eredményhirdetés, díjazás, játék

Esemény:
https://www.facebook.com/events/1292656797419817/


Jelentkezés:



FSZEK Üllői úti Könyvtár
1191 Budapest, Üllői út 255. T: +36-1-281-1163
http://www.facebook.com/fszekulloi
http://old.fszek.hu/ulloi

Ajánlott irodalom, melyek elolvasása nem előfeltétel:

Menü

Eseménynaptár

« 2021 október »
H K Sz Cs P Sz V
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

A weboldal fejlesztése a TÁMOP-3.2.4-08/1/KMR pályázat keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség