Médiaismereti foglalkozások

2010-01-21

Médiaismereti foglalkozások

Olvasásfejlesztési - médiaismereti foglalkozások könyvtári környezetben gyerekeknek és szülőknek

A film, a televízió, a reklámok, a digitális fotók, videók és zene, a számítógépes játékok és az internet világában élünk. Informálnak, szórakoztatnak, befolyásolnak. Az új médiumok határozzák meg mindennapjainkat, formálják nyelvünket, ízlésünket, ismereteinket, áthatják mindennapi életünket. Tudásunkon, tudatosságunkon múlik, hogy a kommunikáció új eszközei a korlátlan ismeretszerzés és kapcsolatteremtés feltételeit teremtik-e meg a magunk és gyermekeink számára vagy a kiszolgáltatottságét és az elszigetelődését.


A film, a televízió, a reklámok, a digitális fotók, videók és zene, a számítógépes játékok és az internet világában élünk. Informálnak, szórakoztatnak, befolyásolnak. Az új médiumok határozzák meg mindennapjainkat, formálják nyelvünket, ízlésünket, ismereteinket, áthatják mindennapi életünket. Tudásunkon, tudatosságunkon múlik, hogy a kommunikáció új eszközei a korlátlan ismeretszerzés és kapcsolatteremtés feltételeit teremtik-e meg a magunk és gyermekeink számára vagy a kiszolgáltatottságét és az elszigetelődését.

A gyerekeket meg kell tanítani a médiából érkező üzenetek értő, kritikus olvasására és használatára. A jelentés megértése és a média társadalmi szerepének elemzése nem könnyű feladat. A szülők szerepe elsőrendűen fontos, a közös médiahasználat során ők a médiatartalmak közvetítői és értelmezői. Mellettük az iskola és a könyvtár rendkívül jelentős szerepet játszik a gyerekek médiaismereteinek bővítésében.

A gyerekeknek azt kell megérteniük, hogy a médiumokból érkező információáradat az élet fontos kérdéseinek megoldásához nem biztos, hogy elegendő, más megközelítésekre és forrásokra is szükség lehet, szükség van. Olyan kreatív módszereket kell találni, amelyekkel a gyerekek kritikai érzéke, médiatudatossága fejleszthető, hogy képesek legyenek különbséget tenni a film és a valóság, a televízió és a valóság között, értékelni a különböző forrásokból származó információkat és beilleszteni saját tudástárukba.

A program célja a televízió, a film és az internet lehetőségeinek, buktatóinak megismertetése, az irodalmi források és a média produktumok elemzése, kapcsolataik felderítése, az olvasás szerepének erősítése, a tudatos médiahasználat kialakításának támogatása.

A gyerekek két korcsoportja – 6-9 és 10-15 évesek – számára kidolgozásra kerülő foglalkozássorozat játék-, önképző-, médiaklub, és fórum formájában valósul meg, egyúttal megjelenik a könyvtár internetes portálján.

A szülőknek szóló médiaismereti előadás és beszélgetéssorozat a következő kérdésekre keresi a válaszokat: Miért jó a rajzfilm? Mire jó a rajzfilm? Miért jó az olvasás? Hogyan tévézzünk? Mit nézzünk meg? Hogyan segít az internet az információk fellelésében, a tanulásban? Milyen információforrásokat használjunk, hogyan igazodjunk el bennük? Az érvek és ellenérvek ütköztetését családi vitafórum segíti.

A vizuális intelligenciát fejlesztő projekt keretében 3-3 foglalkozássorozatot tervezünk 3 helyszínen: a Központi Könyvtárban és két hálózati könyvtárban.

Szakmai partnerek:
  • BME-UNESCO Információs Társadalom- és Trendkutató Központ,
  • Szegedi Tudományegyetem BTK. Könyvtártudományi Tanszék
Fórum - Regisztráció - Bejelentkezés

Hozzászólni, illetve új topicot létrehozni csak regisztrált felhasználóink tudnak.

Felhasználónév:
Jelszó:
Vissza a főoldalra
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
FŐVÁROSI SZABÓ ERVIN KÖNYVTÁR 2010
DESIGNED BY PROLOG REKLÁM
POWERED BY SUPPORTAL